Faconauto i Fecavem han proposat un pla de renovació per desballestar més de 5.400 vehicles en un any a Catalunya. A la X Jornada d’Automoció de Catalunya, les patronals de l’automoció han demanat al Govern que inverteixi 13 milions d’euros per incentivar la renovació del parc automobilístic, una quantitat que es complementaria amb una aportació fixa dels concessionaris per cada vehicle que s’adhereixi al pla. Segons els seus càlculs, l’administració obtindria un retorn directe al voltant de 16 milions via impostos i els beneficiaris tindrien la possibilitat d’adquirir un vehicle nou de qualsevol tecnologia a canvi de retirar de la circulació un model de més de deu anys.
El plantejament té com a objectiu accelerar la descarbonització, reduir l’antiguitat mitjana dels vehicles –actualment en 13,8 anys– i promoure la transició cap a tecnologies més sostenibles i respectuoses amb el medi ambient. Segons han detallat, permetria un estalvi del 63,7% de les emissions de CO2 sobre els vehicles retirats.
A més, la mesura tindria un impacte econòmic significatiu: s’estima que la recaptació fiscal per a Catalunya assoliria els 16 milions d’euros, mentre que el retorn total per a les administracions nacional, autonòmica i municipal superaria els 30 milions d’euros.
Aquesta iniciativa no només busca avançar en la descarbonització del parc automobilístic català, sinó també dinamitzar el mercat,.
Durant la jornada s’ha subratllat que Catalunya enfronta dos reptes importants per avançar en la descarbonització de la seva mobilitat: l’alta edat mitjana del parc automobilístic i la necessitat d’accelerar l’electrificació. Tot i que Catalunya es posiciona com la segona regió en penetració de mercat de vehicles electrificats, amb un 13,9% davant el 10,9% de la mitjana estatal, continua estant lluny de les dades europees, que s’enfilen a un 20,2%.
A més, totes dues patronals han demanat que s’aclareixi com més aviat millor la continuïtat del programa Moves i dels ajuts fiscals a IRPF i Impost sobre societats, que finalitzen el 31 de desembre. També reclamen incorporar millores a la gestió com ara que les ajudes es facin efectives de forma directa en el moment de la compra.
Les organitzacions han constatat que existeix una crisi de mercat que afecta les matriculacions a Catalunya. Segons les previsions de Faconauto, les vendes quedaran estancades amb 123.000 unitats matriculades (+4%) i no es recuperaran substancialment els propers anys.