La Comissió Europea ha donat llum verda a què l’Estat no apliqui de nou peatges a les autopistes a canvi de fomentar el transport ferroviari de mercaderies. Això vol dir que de moment l’AP-2 seguirà gratuïta com fins ara.
La Comissió Europea va donar llum verda ahir a l’addenda del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d’Espanya, desbloquejant així més de 93.000 milions d’euros en ajudes directes i préstecs dels programes comunitaris. En concret, Espanya disposarà de més de 10.000 milions d’euros en transferències addicionals i de fins a 83.000 milions d’euros en préstecs en condicions favorables procedents dels programes Next Generation EU i el REPowerEU. En el mateix document, Brussel·les accepta que no s’apliqui el pagament per ús en autopistes i autovies a canvi de fomentar el transport de mercaderies ferroviari. Això afecta a l’autopista lleidatana AP-2 que seguirà sent gratuïta i a la resta de vies de l’Estat a Catalunya com l’AP-7.
La nova proposta espanyola inclou objectius més ambiciosos en relació amb la resiliència econòmica i el suport a la transició verda i digital. També elimina certes mesures impossibles d’aconseguir per “circumstàncies objectives” -com per exemple l’impacte de la inflació- i inclou un nou capítol en relació amb el REPowerEU, el pla perquè la Unió Europea redueixi la dependència dels combustibles fòssils russos. En total, l’executiu comunitari ha acceptat modificar 52 fites i objectius del pla original.
Segons destaca la Comissió, la nova proposta espanyola constitueix “una resposta adequada i equilibrada a la situació econòmica i social” i “permet fer front a nous reptes” en el context internacional.
Per altra banda, ahir continuaven els treballs per millorar l’asfalt a l’autovia A-2 a la zona d’Alcarràs. Actualment els treballs de millora del ferm de l’A-2 s’estan executant al Segrià, entre Alpicat i el límit d’Osca, i a la Segarra, a la variant de Cervera