El monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes va instal·lar ahir la reproducció del sepulcre doble d’Àlvar I i de Cecília de Foix, comtes d’Urgell, un nou pas del projecte liderat per l’Institut d’Estudis Ilerdencs i la Diputació de Lleida (amb una inversió de 84.230,52 euros) que té l’objectiu de reproduir, dinamitzar, estudiar i dignificar el conjunt sepulcral dels comtes d’Urgell al monestir, arran de la impossibilitat de recuperar els originals, que actualment s’exposen a The Cloisters, el museu dependent del Metropolitan Museum of Art de Nova York, després de la seva venda l’any 1906.
Robert Porta, director del monestir, va destacar que “és un dia històric, estem fent una cosa innovadora i alternativa” i remarcava que “ho fem a través d’una còpia perquè no podem tornar els originals, però el més important és que retornem simbòlicament a la societat un patrimoni que és de tots, que explica el nostre passat i la nostra història”. Per la seva banda, Francesc Montero, el representant de 3DTècnics de la Garrotxa, l’empresa encarregada de la reproducció, que s’ha fet a Olot, detallava alguns dels aspectes més tècnics de l’operació, assegurant que utilitzen sistemes que barregen “la tecnologia més avançada i l’artesania més pura”. Així, han estat “set o vuit mesos de feina”, entre les primeres tasques per plantejar el millor sistema, la manera de fer-ho, la policromia, les decoracions o el muntatge final d’ahir.
També va explicar que la reproducció està feta amb macril, un material que han fabricat ells mateixos, amb el que treballen ja fa uns anys, i que “és el més a prop de la pedra que existeix; aguanta uns 3.700 graus, el que permet que es pugui manipular fàcilment”. De fet, afegia, “era impossible fer la reproducció amb la pedra del monestir”. En total, les quatre peces –els dos suports i els sepulcres, que es van col·locar un a sobre de l’altre al panteó comtal– tenen un pes de gairebé tres tones.
La vicepresidenta de l’IEI i alcaldessa d’Os de Balaguer, Estefania Rufach, va remarcar que la Diputació va apostar per fer aquestes rèpliques i mostrava la seva satisfacció per poder-les tirar endavant. A més, destacava que “tot i que els tràmits del primer ens van costar molt, ara el camí ja està fet i aquest ha sigut molt més àgil”, el que permet ser optimista en què el projecte previst es completi. La directora dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Lleida, Montse Parra, es felicitava “perquè és un projecte de llarga durada i ben trabat” i també feia una reflexió sobre la importància dels avenços científics i la tecnologia que ha permès aquestes reproduccions.
Després de la instal·lació del primer sepulcre, que corresponia al vescomte d’Àger, Àlvar II, i que va arribar al monestir al 2023, i el d’ara dels Comtes d’Urgell, Àlvar I i Cecília de Foix, ja només falta un per completar el projecte; és el d’Ermengol X, promotor del panteó i també fill dels Comtes. Robert Porta deia que “és el més complex de tots, amb molta precisió d’escultura” i que requerirà un nou escaneig dels originals a Nova York, que seran digitalitzats, un procés que també es va fer amb els anteriors.
A més de Diputació de Lleida i de l’IEI, que lideren el projecte, també col·laboren el Departament de Cultura de la Generalitat, el Consell Comarcal de la Noguera, l’Ajuntament d’Os de Balaguer, l’empresa 3DTècnics, The Cloisters Museum, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, el Museu de la Noguera, Maristes Catalunya i la Universitat de Lleida.
En paral·lel, al mes de maig es va començar a fer l’estudi antropològic de les restes de les osseres del monestir de Santa Maria de Bellpuig, que en la primera fase ja va resoldre que encaixaven amb la possibilitat que fossin les restes dels Comtes i els seus fills, tot i que s’està a l’espera d’altres anàlisis, d’ADN i el Carboni 14, per acabar de confirmar les seves identitats i que ja es puguin introduir de manera definitiva en els seus respectius sepulcres.














