Els turistes van gastar en les seves estades a Catalunya entre gener i novembre de l’any passat 216 euros diaris, una despesa mitjana un 30% inferior a la dels de la Comunitat de Madrid, de 312 euros, segons dades de l’INE analitzades per l’ACN. El protagonisme de la capital espanyola en el turisme de la comunitat, amb un 87% de les estades en hotels mentre a Catalunya és el 78%, expliquen en part aquesta diferència. En l’última dècada el turisme ha crescut més ràpidament a Madrid (un 40%) que aquí (31%) impulsat per un augment dels visitants estrangers, que per primera vegada representen la meitat dels seus 14 milions de visitants. Però Catalunya atrau encara un percentatge major d’estrangers, el 60% dels 26,2 milions de turistes del 2024.
La despesa turística per persona i dia a Catalunya entre gener i novembre del 2024 està molt per sota de la que van fer els visitants de la Comunitat de Madrid. Aquí, la despesa mitjana per viatge va ser de 1.189 euros per persona, amb una durada també mitjana del viatge de 5,5 dies. Mentrestant, a la regió madrilenya, l’estada mitjana és similar (5,8 dies), però la despesa total s’enfila fins als 1.820 euros. D’aquí es calcula la despesa diària, que és 100 euros superior a Madrid (312 euros) que a Catalunya (216 euros).
El pes de la ciutat de Madrid
Entre els factors que permeten entendre aquesta diferència entre comunitats hi ha el gran pes de la ciutat de Madrid -amb més possibilitats de despesa i preus més elevats- en el global del turisme que arriba a la Comunitat de Madrid. En canvi, Catalunya és un destí turístic on, malgrat el pes específic de Barcelona, hi ha una dispersió més gran dels visitants, més recursos turístics i diversitat de destins fora de la capital catalana.
Un mesurador indirecte d’això és el pes específic dels diferents tipus d’allotjaments, començant pels hotels, l’allotjament més car de tots i el més habitual a les ciutats. En aquest sentit, els hotels van ser l’allotjament del 77,8% dels turistes de Catalunya l’any passat entre gener i novembre, amb una mica més de 20 milions de persones; mentrestant, a la Comunitat de Madrid s’hi van allotjar gairebé el 87% dels visitants -12,2 milions-.
També destaca el pes de l’allotjament en càmpings a Catalunya, amb el 15,2%, mentre a Madrid tot just supera el 2% dels turistes. En canvi, a la comunitat madrilenya, el percentatge de visitants allotjats en apartaments turístics i albergs és superior al de Catalunya. Les dades corresponen a les diverses enquestes d’ocupació turística de l’INE per establiment turístic, que no inclouen els pisos turístics.
Creixement turístic desigual
D’altra banda, el creixement turístic s’ha esdevingut a ritmes diferents a un territori i l’altre, particularment després de la pandèmia, i en termes relatius Madrid ha guanyat més visitants alhora que ha vist com s’incrementava més significativament el pes específic dels estrangers. De fet, per primera vegada, la meitat dels visitants de la Comunitat de Madrid el 2024 van ser de fora de l’Estat, un creixement d’un 63% respecte a una dècada enrere.
En el mateix període de deu anys, a Catalunya l’increment de visitants estrangers és bastant menor, tot just del 35%. Tanmateix, aquesta comunitat ha atret històricament més turistes de fora de l’Estat, i per això el 2024 s’ha arribat a una proporció de 6 de cada 10 visitants (un més que a Madrid).
Catalunya atreu més visitants europeus
Segons dades de gener a octubre de l’any passat de l’estadística experimental l’INE sobre la procedència dels turistes internacionals, Catalunya rep la gran majoria dels seus visitants estrangers de la resta del continent europeu, fins a un 83,2%. En canvi, a Madrid està més repartida l’arribada del turisme internacional entre Europa (64,1%) i Amèrica (27,3%). Pel que fa al continent asiàtic, aporta una mica més del 4% de tots els turistes a Catalunya i el 6% a la Comunitat de Madrid.
La mateixa font detalla que el 23,7% dels turistes estrangers que visiten Catalunya són francesos (4,47 milions), seguits dels britànics (10%) i els alemanys (8,6%). Els Estats Units són el primer país de procedència fora d’Europa, amb un 6,3% dels visitants (1,18 milions de persones).
També a Madrid s’imposen els visitants internacionals de França (12,2% del total), però en menor mesura. Allà, els nord-americans són la segona comunitat estrangera més nombrosa, amb vora 800.000 turistes l’any 2024 (l’11,1%).
Pes econòmic del sector turístic
Més enllà de la dinàmica pròpia de creixement dels visitants a cada regió, en termes absoluts Catalunya segueix sent un pol d’atracció turística molt més gran que la Comunitat de Madrid. Els més de 26 milions de turistes de Catalunya, 15,7 dels quals estrangers, estan lluny dels 14,1 milions a la comunitat de la capital espanyola (7,1, estrangers).
També és diferent l’impacte del sector en el Producte Interior Brut (PIB) de cada territori. Segons dades d’Exceltur (INE) citades per la Comunitat de Madrid a novembre del 2024, aquest sector d’activitat econòmica representa el 8% del seu PIB. Segons Foment, a Catalunya 12% del PIB prové del turisme.
Pel que fa a l’ocupació que genera, amb dades de l’EPA del tercer trimestre del darrer any, el turisme donava feina a 3,86 milions de persones, que són el 14,5% dels ocupats (0,6 punts més que el 2019). A Madrid, els ocupats eren 3,41 milions de persones, el 13,5% dels ocupats, el mateix pes que cinc anys enrere.