Els sindicats de Renfe i Adif han convocat una vaga de cinc dies per protestar contra la “incertesa” que genera entre els empleats l’acord pel traspàs de Rodalies pactat entre ERC i el PSOE per negociar la investidura de Pedro Sánchez. En un comunicat, els comitès generals de les dues empreses públiques detallen que les aturades contra la “segregació” de plantilla se celebraran el 24 i 30 novembre i l’1, el 4 i el 5 de desembre, coincidint amb l’inici del pont de la Puríssima. La mobilització serà de 24 hores i està convocada pel conjunt de la xarxa, inclosa l’alta velocitat. A banda de protestar contra l’acord entre ERC i PSOE anunciat dijous passat, la vaga també rebutja la privatització “encoberta” de Renfe Mercaderies.
El comunicat emès pels comitès generals del Grup Renfe, format per Semaf, UGT, CCOO i CGT, i d’Adif, amb representació de CCOO, UGT, CGT, SCF i SF, detalla que l’acord ha sigut per unanimitat. A més, assenyala que hi ha dos motius per anar a la vaga: “la segregació que ve derivada de l’acord entre PSOE i ERC i la privatització encoberta de la societat Renfe Mercaderies”.
Tots dos comitès “s’oposen fermament a qualsevol decisió que suposi la segregació dels serveis que presten les empreses públiques estatals” i per això opten per “paralitzar el ferrocarril a tot l’Estat”. L’acord entre les dues formacions polítiques crea una nova empresa pública Rodalies Catalunya amb un consell d’administració amb participació paritària de la Generalitat i l’administració estatal, però amb un president amb vot de qualitat, proposat per l’executiu català.
A més, els representants sindicals afegeixen que la privatització de Renfe Mercaderies i la transferència de competències i traspàs d’infraestructures a Catalunya, “traient bona part de les línies de la xarxa ferroviària d’interès general, cedint personal i generant duplicitats de despesa, suposen decisions equivocades i deficients per l’erari públic, el dret de les persones treballadores i el funcionament del sistema ferroviari”.
En tractar-se d’empreses públiques, l’acord haurà de passar ara per la comissió de conflictes amb el govern espanyol abans de registrar-se oficialment. El preavís mínim per una vaga d’una companyia estatal és de 10 dies així que s’hauria de registrar no més tard del 14 de novembre.
Tot i que l’acord és unànime, en el si del comitè d’empresa el traspàs no es valora igual entre tots els sindicats. Semaf, que té majoria en la representació dels maquinistes, va expressar el rebuig al traspàs pactat hores després d’anunciar l’acord que, per ara, només preveu que la Generalitat assumeixi la infraestructura ferroviària de les línies de la línia del Maresme de l’R1, la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2sud i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3.
En canvi, sindicats com CCOO i UGT no s’han mostrat contraris als canvis de competències que puguin millorar la qualitat del servei però han advertit que es tracta d’un procés “molt complex” i reclamen que es mantingui la unitat de plantilla, les condicions laborals i els drets adquirits dels treballadors.
Una de les qüestions claus pels empleats és que puguin continuar tenint dret a la mobilitat si volen anar a treballar a altres zones de l’Estat. Els sindicats fa anys que denuncien que el dèficit de treballadors de Renfe i Adif a Catalunya. La realitat és que molts dels empleats han nascut a altres punts de l’Estat i demanen tornar als seus llocs d’origen després de formar-se en territori català uns quants anys.
Cristina Torre, secretaria d’Acció Sindical i Transicions Justes de CCOO de Catalunya, ha puntualitzat en declaracions a l’ACN que el sindicat no està en contra de la transferència de competències al Govern sinó que vol denunciar la “manca d’informació de les noves condicions de treball” que es deriven de l’acord entre els partits polítics.
En aquest sentit, la sindicalista defensa que la creació de la nova empresa Rodalies de Catalunya “és compatible amb mantenir les relacions laborals com estan ara mateix estructurades a Renfe i Adif”.