Els petards de baixa sonoritat guanyen terreny per Sant Joan com a senyal de respecte a col·lectius sensibles com el dels infants i la gent gran, però també cap als animals de companyia. Així ho destaca la firma de petards la Traca, que estima que el 60% de les seves vendes per aquesta revetlla correspondran a productes que no superen els 96 decibels (l’any passat van suposar el 55% del total facturat).
La companyia va començar a impulsar aquesta línia fa uns anys El director de màrqueting, Pol Moya, defensa que aquesta aposta és clau per mantenir viva la tradició de Sant Joan en un moment en què creix la consciència sobre els efectes negatius del soroll en l’entorn.
L’èxit dels productes de baixa sonoritat respon, segons Moya, a una major sensibilitat social. “Hi ha famílies amb nens, persones amb autisme o amb mascotes que fins ara es veien forçades a evitar la festa, i que ara tenen una alternativa que els permet participar-hi”. El director de màrqueting de la Traca assegura que aquesta tendència per a petards amb menys soroll és especialment marxada a Catalunya, on es registra una major obertura a la innovació. “Al mercat espanyol encara hi ha una forta cultura del petard tradicional, però aquí veiem un interès creixent per opcions més respectuoses”, destaca. A Lleida, un estudi de Research Frontier, indica que el 42,2% dels lleidatans prohibiria els petards.
Aquest mateix estudi diu que la despesa mitjana per ciutadà serà de 38,4 euros i el 16,7% els prohibiria per l’impacte en els animals.