La majoria dels nens espanyols passa quatre hores diàries amb pantalles fora de les aules i té el seu primer mòbil amb dotze anys, una edat que només el 22% dels pares considera adequada, per la qual cosa gairebé la meitat dels progenitors declaren penedir-se d’aquesta decisió.
Són conclusions d’un informe de l’eina de control parental Qustodio presentat aquest dimarts amb dades de 2024 de 400.000 famílies amb fills entre 4 i 18 anys a Espanya, França, el Regne Unit, els Estats Units i Austràlia. En el cas d’Espanya, han participat 23.000 famílies.
L’edat d’accés a mòbil i hores d’ús de pantalles és similar a Espanya i en l’àmbit global, però els menors espanyols són els que més temps passen en xarxes socials: el seu ús augmenta gairebé un 6% en l’àmbit global i un 13% al nacional, fins als 67 minuts al dia.
TikTok és la xarxa favorita i el temps d’ús d’Instagram creix gairebé un 23% entre els menors espanyols, fins als 87 minuts diaris, segons ha explicat en roda de premsa la portaveu de comunicació de l’eina, Emily Lawrenson.
Falta de suport i poc consens sobre el mòbil
Als dotze anys comença l’educació secundària obligatòria, i els pares declaren sentir una “falta de suport” per a prendre decisions informades, tenint en compte que la majoria dels amics tindran telèfon a aquesta edat, i és un també mode de tenir-los controlats fora de casa.
Es tracta d’un tema en el qual hi ha poc consens entre les famílies: mentre una de cada deu defensa que no haurien de tenir mòbil fins als 16, un número similar considera que amb 11 anys ja tenen un nivell de maduresa suficient per a tenir mòbil propi, i creix el percentatge de nens de 10 anys amb aquest aparell.
L’informe incorpora una anàlisi sobre la influència de la tecnologia en l’àmbit familiar, estudiant el perfil digital dels pares a través de 2.000 enquestes. El 83% de les famílies creu que el seu fill o filla passa més temps usant dispositius del que li agradaria.
En 2024 molts centres educatius han limitat el telèfon mòbil en les seves instal·lacions. De fet, el 62% de les famílies enquestades afirma que el col·legi del seu fill o filla no permet l’ús de mòbils en horari de classes.
Respecte a les plataformes de vídeo, els nens opten per les gratuïtes i Youtube es manté com la principal amb 44 minuts al dia, igual que l’any anterior. El seu contingut infinit i a vegades inadequat, constitueix una preocupació dels pares, que a vegades la bloquegen.
També augmenta l’ús de videojocs un 4% fins als 28 minuts al dia, amb Roblox com el més popular entre els menors, en tant que Snapchat, amb 24 minuts al dia, supera a Whatsapp com a aplicació de comunicació. A més, la intel·ligència artificial gana adeptes en aquestes edats a Espanya, i OpenAI és la setena web més visitada, dotze llocs més amunt que en 2023.
Alhora, l’ús de les eines educatives en línia a Espanya descendeix un 20%. Smartick continua sent a la qual més temps dediquen els nens, encara que experimenta una caiguda de 30 minuts al dia en 2023 a 23 minuts al dia en 2024.
Diàleg i negociació amb els menors
Davant aquesta realitat, la psicòloga Gloria R. Ben ha considerat important que les famílies supervisin el contingut que consumeixen els menors i inculquin un ús responsable dels dispositius electrònics, establint normes i límits de temps d’ús.
Al seu torn, ha destacat que “és essencial que hi hagi una comunicació oberta entre pares i fills, de manera que els menors se sentin còmodes per a parlar sobre qualsevol problema o situació incòmoda que puguin experimentar en Internet”.
Potenciar activitats a l’aire lliure i redactar “contractes” elaborats de manera dinàmica i divertida per a deixar clares les normes d’ús d’aquestes eines són altres consells a tenir en compte per les famílies.