Els catalans que disposen d’almenys una subscripció a plataformes digitals a casa s’han disparat en els últims tres anys i ara ja s’apropen als vuit de cada deu. Segons l’enquesta d’hàbits culturals del Ministeri de Cultura publicada recentment i analitzada per l’ACN, un 78% estan subscrits a serveis de música, pel·lícules i sèries, televisió, llibres, videojocs o pòdcasts, un increment respecte al 58% que figurava a la mateixa mostra del 2022.
Catalunya és la segona comunitat autònoma amb un percentatge tan alt, només per darrere de la Comunitat de Madrid. D’altra banda, l’estudi confirma un repunt en el vinil per escoltar música, ja que un 18% de les llars tenen un dispositiu per reproduir-ne, set punts més que el 2019.
Entre el 2019 i el 2022, els qui tenien una subscripció a plataformes digitals com ara Spotify, Netflix, Movistar+, Kindle Unlimited, iVoox o d’altres es van moure en el 58%, però ha estat en els últims tres anys que han fet un salt fins al 78%, quatre punts per sobre de la mitjana espanyola, i dos per sota de la Comunitat de Madrid, que lidera el rànquing autonòmic. Així, les subscripcions de tots els tipus de plataforma van a l’alça: per exemple, els qui tenen serveis per a consumir pel·lícules o sèries ja ronden el 70%, quan fa tres anys es quedaven en el 50%, i en fa sis, se situaven en el 45%. Els serveis de música també han fet un salt, disparant-se del 25% al 46% en les últimes tres campanyes, un auge pràcticament calcat al dels canals de televisió de pagament, que es queden en el 43%.
Els qui s’havien subscrit a videojocs el 2022 eren el 3,5% de la població i ara són el 15,9%, mentre que els qui ho han fet per llegir llibres o escoltar audiollibres han fet una progressió gairebé calcada fins al 13%. Els homes tendeixen a ser més subscriptors de plataformes digitals, tal com les dades –en aquest cas, a nivell espanyol– reflecteixen, i només hi ha una excepció: els llibres, on les dones tenen un lleuger avantatge.
ELS PÒDCASTS
Per primera vegada, l’enquesta pregunta per les subscripcions a pòdcasts, que són del 17,5% a Catalunya, que se situa gairebé tres punts per sobre de la mitjana espanyola (14,7%) i en tercera posició autonòmica, només per darrere de la Comunitat de Madrid (20,2%) i Aragó (18,1%). Per franges d’edat i sense tenir el desglossament per territoris, un de cada quatre joves espanyols de 20 a 24 anys tenen aquestes subscripcions, i és el percentatge més alt – seguit de les persones d’entre 25 i 34 anys (21%) i els de 35 a 44 (19%)–. La mateixa franja d’edat és també la que consumeix més plataformes musicals, amb pràcticament dos de cada tres persones.
Encara sobre música, l’enquesta també confirma el repunt del vinil. Segons les dades ministerials, un 18% de les llars catalanes tenen un dispositiu per escoltar vinils, així que es recuperen els nivells de fa una dècada.














