El sector de la bellesa, la cosmètica i la cura personal agrupa 780 empreses a Catalunya que facturen fins a 12.078 MEUR, l’equivalent al 4% del PIB, segons un estudi presentat aquest dilluns per ACCIÓ en col·laboració amb el Beauty Cluster. En comparació amb la darrera anàlisi de fa sis anys, el nombre d’empreses que formen part d’aquest ecosistema han crescut un 35,4%, mentre que el volum de negoci que generen ho ha fet en un 32,5%. En paral·lel, la indústria de la bellesa ocupa unes 34.600 persones a Catalunya, un 18% més que fa sis anys. Les exportacions catalanes de perfumeria i la cosmètica van assolir el seu rècord històric el 2024 i ja representen el 60% del total de vendes d’Espanya a l’exterior d’aquest sector.
Per segments de negoci, el del gran consum i el de la dermocosmètica i cura de la salut són els que concentren més empreses, amb un 12% i un 11% respectivament, mentre que les fragàncies i perfums concentren el gruix de la facturació a Catalunya amb 5.336 MEUR i liderat pel Grup Puig (el 44% del total). “Es tracta d’un sector innovador per naturalesa que, més que cap altre, sap com anticipar, captar i transformar els desitjos dels consumidors”, ha valorat el director executiu d’ACCIÓ, Joan Romero. “L’èxit de la indústria de la bellesa a Catalunya radica, en bona part, en l’aposta per vectors com la innovació i la internacionalització”, ha recalcat Romero, que ha valorat el paper del Beauty Cluster.
“És el principal clúster de referència en l’àmbit estatal i un motor de transformació i col·laboració dins del sector: ajuda les empreses a créixer, innovar, ser més sostenibles i internacionalitzar-se”, ha subratllat el director executiu d’ACCIÓ. L’informe també ressalta que un 5% de les companyies són empreses emergents i que el sector de la bellesa compta amb un ecosistema de suport format per associacions empresarials, clústers, centres tecnològics i de recerca, així com universitats que imparteixen formació relacionada amb el sector. Catalunya també acull fires i esdeveniments vinculats a aquest àmbit.
Catalunya capta sis projectes per valor de 26,3 MEUR
Segons les conclusions de l’estudi d’ACCIÓ i el Beauty Cluster, Catalunya se situa com la sisena regió de la Unió Europea en nombre de projectes d’inversió estrangera del sector de la bellesa captats en el darrer quinquenni (2020-2024). Catalunya ha captat sis projectes per un valor de 26,3 MEUR que han creat 276 llocs de treball. Es tracta de projectes de multinacionals com les estatunidenques Cosmo i Birchbox, l’alemanya Belersdorf i la britànica CPL, que han establert instal·lacions productives o de recerca a casa nostra recentment. De fet, l’estudi apunta que el 13% de les empreses de bellesa presents a Catalunya són filials de companyies estrangeres.
D’altra banda, el document també conclou que Catalunya és la segona regió d’origen que més capital inverteix en el sector de la bellesa i la cura personal a la Unió Europea, només superada per l’Illa de França, segons dades dels últims cinc anys. En conjunt, s’han invertit 809 MEUR en 14 projectes que han permès crear 1.522 llocs de treball.
Estats Units, França i Itàlia, els tres principals mercats exportadors
D’acord amb l’estudi, prop de la meitat (48%) de les empreses del sector ubicades a Catalunya són exportadores regulars. El 2024, les exportacions del sector de la perfumeria i la cosmètica a Catalunya van assolir els 5.189 milions d’euros, xifra que suposa un creixement del 40% en comparació amb l’any anterior i que marca el rècord històric per al sector. El sector de la bellesa concentra el 4% del total de les exportacions catalanes en conjunt, mentre que Catalunya concentra el 60% de les vendes de tot Espanya d’aquest àmbit.
Per segments, la perfumeria (amb el 68%), la cosmètica (19%) i el de la higiene personal (9%) representen el gruix de les vendes d’aquesta indústria de Catalunya a l’exterior. Els principals mercats cap a on es dirigeixen els productes catalans són els Estats Units (on s’exporten 659 MEUR), França (523 milions), Itàlia (343 milions), Alemanya (343 milions) i el Regne Unit (319 milions). En conjunt, aquests cinc països representen el 42% del total de les exportacions catalanes del sector el 2024. Són aquests mercats, juntament amb d’altres de l’Àsia, l’Àfrica i l’Amèrica del Sud els qui presenten més oportunitats de negoci internacional per a les empreses catalanes de la bellesa, apunta l’informe d’ACCIÓ.
Creixement d’un 6% anual del sector de la bellesa
L’estudi destaca que es preveu que el mercat global de la bellesa i la cura personal creixi entorn d’un 6% anual fins a arribar als 580.000 MEUR de vendes minoristes l’any 2027. Es preveuen creixements significatius a l’Àsia Pacífic, així com a Europa i a Nord-amèrica, mentre que el ritme es moderarà a la Xina, tot i que seguirà essent un mercat crucial. Així mateix, s’identifica un auge de la bellesa basada en ingredients específics, així com la seva associació amb la salut (des del punt de vista de la prevenció, l’equilibri nutricional i l’estil de vida), amb especial èmfasi en qüestions com l’impacte de les hormones en el benestar de la pell i els cabells, per exemple.
Entre les oportunitats que presenta aquesta indústria destaquen aquelles vinculades a l’àmbit de les matèries primeres i els serveis de fabricació, especialment donada la forta capacitat industrial i la gran tradició en cosmètica de Catalunya. S’hi inclouen qüestions com el subministrament de matèries primeres naturals o la fabricació de cosmètica personalitzada, per exemple. Alhora, el packaging i la innovació en el camp del disseny dels envasos també destaca, com és el cas de l’aplicació de les noves tecnologies per als envasos intel·ligents o per a la personalització i el disseny de luxe. Destaquen també altres oportunitats com l’aplicació de tecnologies en l’àmbit dels aparells de bellesa, així com aquelles vinculades als canals i les estratègies de venda, amb un pes creixent del comerç electrònic i les estratègies aplicades a les xarxes socials.