Els ministres de Foment i d’Hisenda en funcions, José Luis Ábalos i María Jesús Montero, han posat sobre la taula el debat sobre com finançar el manteniment i la conservació de les vies d’alta capacitat, tot i que han deixat clar que el procés encara no s’ha iniciat.
Les declaracions dels dos ministres s’han produït després de publicar ahir que el Govern estudia la introducció d’un possible pagament “simbòlic” per l’ús de les autovies per assegurar la seva viabilitat. Les constructores han qualificat aquesta possible mesura de beneficiosa per a l’economia i la societat, mentre que els transportistes i els consumidors han mostrat el seu rebuig.
Ábalos va explicar ahir al matí, que la possibilitat d’imposar un pagament “simbòlic” en les autovies ara gratuïtes és una qüestió a debatre i sobre la qual reflexionar, però que el procés ni tan sols s’ha iniciat.
El titular de Foment ha recordat que en la passada legislatura ja es va plantejar la creació d’una subcomissió d’estudi sobre el finançament de la xarxa viària d’alta capacitat, que té un cost de 1.100 milions d’euros per a l’erari públic, però que aquesta no va arribar a constituir-se.
Des de Sevilla, Montero ha precisat que no hi ha cap proposta concreta encara, però que s’analitzen fórmules que “permetin una major i millor conservació de les carreteres”. La patronal de grans constructores i concessionàries, Seopan, ha qualificat aquesta eventual mesura de “beneficiosa” tant per a l’economia espanyola com per al conjunt de la societat.
En declaracions a la Cadena Ser, el president de la patronal, Julián Núñez, ha assenyalat que aquesta mesura havia d’haver-se implementat a Espanya “molt abans”, ja que pràcticament a tot Europa es paga per l’ús de les vies d’alta capacitat.
D’altra banda, l’associació de consumidors Facua ha qualificat d'”injusta” la possible imposició de peatges a la xarxa d’autovies espanyoles que ara són gratuïtes i creu que és “impròpia d’un govern d’esquerres”. El portaveu de Facua, Rubén Sánchez, ha dit en una roda de premsa que les autovies ha de sufragar a través dels pressupostos generals de l’Estat amb els impostos dels ciutadans i que la proposta apuntada pel Ministeri de Foment suposaria un “copagament” o “repagament “. Aquesta classe de peatges, segons Facua, incentivaria la utilització de carreteres nacionals, on la sinistralitat és més alta.