La majoria de les famílies, tot i estar encara gaudint de les vacances, ja han de començar a organitzar la tornada a l’escola dels seus fills i filles. Una situació que per als infants suposa tornar a veure els seus amics i amigues, per a les famílies cada any comporta una despesa de diners considerable. En els darrers tres anys, el cost de la tornada a l’escola ha augmentat un 18%, amb un 2% respecte del 2024. Així ho indica un estudi fet per idealo, el comparador de preus en línia. La despesa, doncs, s’uneix a les inversions fetes a l’estiu per les vacances.
Les famílies han de desemborsar 501,26 euros per nen, informa l’estudi. Els llibres de text, un cop més, són la gran part del pressupost (365,64 euros, un 7% més que l’any passat). El primer dia d’escola implica també la compra de la motxilla (29,42 euros), xandall (26,07), papereria (48,26) i calçat esportiu (31,87).
Des d’idealo adverteixen que el 30% dels enquestats opta ja pel mercat de segona mà, ja que és més barat. D’altra banda, el 25,5% ha destacat que ha hagut de reduir l’adquisició de certs productes per ‘retallar’ despeses. A més, el 14% de les famílies ha declarat fer ús d’ajuts públics per poder fer front a la tornada escolar; inclús un 7% ha hagut de sol·licitar crèdits bancaris per ‘pal·liar’ els efectes del retorn al col·legi.
Alguns consells que des del portal en línia han plantejat per abaratir la tornada al col·legi hi ha el reaprofitament de productes del curs anterior, com les motxilles o alguns elements de papereria. A banda de reduir la despesa, també contribueix en la sostenibilitat. En aquesta línia també es planteja la compra de productes de segona mà, tant en línia com en persona. Alguns centres, com l’INS Ciutat de Balaguer, realitzen un mercat de segona mà al final de cada curs, un cop aquest ja s’ha completat. Així, les famílies saben a qui adquireixen els llibres i ho fan més barat.
També es proposa comparar els preus en línia i en botigues físiques, ja que a vegades els locals fan descomptes més assequibles que les botigues en línia. De forma complementària també es reivindica no fer compres “d’última hora”, perquè són les més cares. En aquest sentit, es prioritza posar alertes als portals en línia per a quan surtin ofertes per als productes d’interès.