Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

El món de llibre es paralitza

ARTICLES - ZONA 2

L’aturada gairebé total provocada per la pandèmia del coronavirus ha afectat a tots els sectors. Un dels que més, però, és el del llibre, que estava a les portes d’una de les campanyes més importants de l’any, Sant Jordi.

Algunes llibreries i editorials lleidatanes expliquen a LA MAÑANA les seves sensacions en aquests dies d’incertesa, les dificultats que afronten i el que intenten fer per no allunyar-se del lector. Tots reconeixen que la crisi ha arribat en el pitjor moment. “Sant Jordi és una campanya que comença gairebé a principis d’any i ja estava tot programat”, diu Jaume Graus, un dels tres socis de l’Editorial Fonoll, mentre que Eulàlia Pagès, directora de Pagès Editors i Milenio Editores, explica que “teníem més de 70 presentacions al territori, ja que la promoció és molt important i els llibres s’han quedat tancats a les llibreries o els magatzems; és molt dur afrontar-ho econòmicament”.
Jordi Caselles, de la llibreria lleidatana i president del Gremi de Llibreters de Lleida diu que “estaven totes les novetats preparades, Sant Jordi representa al voltant d’un 20% de tot l’any”. Per la seva banda, Mertxe París, propietària de l’editorial Mosaics Llibres i de la llibreria Genet Blau, confirma que “el panorama és desolador, el més difícil és que no sabem què pensar per la incertesa de tot”.
Donada la situació, doncs, afegeix Mertxe, “estem buscant fórmules per no caure en l’oblit”. Entre elles, està la venda online. El Genet Blau i la Caselles s’han adherit al projecte Llibreries Obertes, que intenta pal·liar el dramàtic descens de vendes; Jordi Caselles no creu que vagi més enllà del “simbòlic” a nivell econòmic, però sí que “dona força moral”. Eulàlia Pagès diu que “al principi pensàvem que no, però fins i tot les vendes online han baixat respecte a una època normal” i creu que és perquè “la gent no té la ment per relaxar-se i llegir, hi ha inquietud i neguit”, un fet que confirma Jaume Graus. “Les vendes per internet són molt pobres, l’afectació és molt gran”.
Una altra de les fórmules que s’estan intentant és l’augment de l’activitat a les xarxes socials. “Tothom fa el que pot, no queda altra que visualitzar el sector”, diu Jordi Caselles. El Genet Blau va iniciar fa alguns dies l’activitat Contacontes per telèfon que, diu Mertxe París, “va començar com una tonteria”, però que està tenint molt èxit i que els ha fet guanyar força “visibilitat”. “Per part de la clientela ens sentim acollits i vull pensar que això ens retornarà”, afegeix.
Quan al futur, el desconcert és la sensació més comú; Jaume Graus el veu “negre si no hi ha mesures que vagin més enllà de demanar un crèdit” i creu que “el pitjor està per arribar”. Eulàlia Pagès creu que no es pot pensar gaire en el futur i que “hem d’anar sobre la marxa perquè arribar a la normalitat serà un procés esglaonat”, tot i que confia que aquesta parada “també ens faci reflexionar”. Tots esperen, això sí, en què es pugui fer una gran jornada del llibre al mes de juny que doni una mica d’esperança al sector.
L’ERTO, una opció obligada davant l’impacte econòmic
L’important impacte econòmic que està provocant l’actual pandèmia pel coronavirus, afegit a la impossibilitat de saber quan acabarà aquesta situació i, per tant, de treballar almenys amb algun calendari a la vista, ha fet que la majoria d’empreses del sector llibreter i editorial hagin hagut de realitzar un ERTO dins de la seva plantilla, encara que de manera molt majoritària, en format reducció de jornada.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8