El Govern va retreure ahir als presidents autonòmics del PP que dimecres plantessin la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, al Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF), mentre que els populars van respondre anunciant recursos davant el TC i altres instàncies contra la quitança del deute.
El president de Castella i Lleó, el popular Alfonso Fernández Mañueco, va anunciar ahir que si prospera la proposta del Govern de condonar a les comunitats més de 83.000 milions d’euros de deute, la portaran davant del TC perquè “és una llei que atenta contra la igualtat dels espanyols”. També el Govern de la Comunitat de Madrid va anunciar que l’Executiu regional pensa recórrer “en totes les instàncies” contra la quitança. Tots dos van mantenir la línia marcada pel vicesecretari d’Economia del PP, Juan Bravo, que va assegurar que el partit s’oposarà sempre a la condonació del deute.
Tot i això, el president aragonès, Jorge Azcón, encara que va considerar en declaracions que la condonació del deute no beneficiaria els aragonesos, va obrir la porta a acceptar-la. Així, va assenyalar que caldrà esperar a “llegir la lletra petita i veure què estan oferint”.
Mentrestant, diversos membres del Govern van censurar l’actitud dels consellers populars. La mateixa María Jesús Montero va tornar a vaticinar que les autonomies de signe popular acabaran acceptant la condonació i, en aquest sentit, es va referir a les paraules d’Azcón, assenyalant que “ja ha sortit algun president del PP dient que cal llegir la lletra petita”.
També la ministra portaveu, Pilar Alegría, va criticar el “gest d’absoluta irresponsabilitat” dels consellers del PP i es va mostrar convençuda que ho van fer per evitar manifestar el vot negatiu perquè “quan s’aprovi la llei voldran treure aquest deute”.
Per la seva banda, el ministre de Justícia, Presidència i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, qualificava de “numeret hipòcrita” la plantada, “perquè anant-se’n el que van fer va ser abstenir-se i, per tant, facilitar que s’aprovi” un acord del qual acabaran beneficiant-se.
En aquest sentit, l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal va proposar acompanyar la condonació de part del deute autonòmic d’una “condicionalitat fiscal” amb l’objectiu de garantir que no es torni a acumular deute per sobre del que permeten les regles fiscals.
Illa recorda que beneficia totes les comunitats
El president de la Generalitat, Salvador Illa, va criticar l’actitud dels presidents del PP en marxar del Consorci de Política Fiscal i Financera i els va demanar “serenitat i rigor”.
Salvador Illa va defensar que la condonació del deute plantejada pel Govern a la trobada “és a totes les comunitats, no només a Catalunya” i amb “criteris objectius per a tothom”.