El Govern preveu incorporar fins a 52 educadors socials aquest curs per lluitar contra l’abandonament dels estudis després de l’ESO. Així ho publica ‘El Periódico’ i consta en la resposta del Govern a una pregunta parlamentària recollida al butlletí oficial del Parlament. D’acord amb la resposta facilitada pel Govern, és una de les mesures que es preveuen dur a terme per fer front a l’abandonament dels estudis. La mesura planteja fer seguiment de l’alumnat matriculat a 4t d’ESO que actualment no està cursant cap ensenyament reglat mitjançant la incorporació d’aquesta cinquantena d’educadors socials. Segons consta en la resposta, el calendari previst per implementar la mesura és durant el tercer trimestre del 2024 i el primer del 2025.
D’altra banda, durant el segon trimestre del 2025 es demanarà informació als centres sobre el consell orientador a 4t de l’ESO, una sol·licitud que es farà mitjançant un aplicatiu corporatiu. L’objectiu és difondre el coneixement de l’oferta formativa entre els orientadors de l’ESO i els tutors, conèixer les intencions de l’alumnat que acaba l’ESO, ajustar l’oferta de batxillerat i grau mitjà i formar els centres sobre el procés d’orientació cap als alumnes en el moment de transició cap a l’educació postobligatòria.
A finals d’octubre, Educació va reconèixer que calia millorar l’orientació. Ho va dir la consellera Esther Niubó arran de dades sobre l’abandonament dels estudis. Segons va transcendir a l’octubre, el 64,7% d’alumnat que no va tenir plaça per cursar un grau mitjà aquest curs tot i complir els requisits no ha continuat estudis al sistema reglat. Són 4.373 estudiants dels 6.757 que no van obtenir assignació.
En la resposta escrita del Govern a una pregunta parlamentària també consta s’està treballant en la regularització dels centres privats de noves oportunitats mitjançant la publicació conjunta amb el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) d’un decret de noves oportunitats.
Desplegament d’un pla de benestar docent
Aquestes i altres són propostes que el Govern té previst posar en marxa després que el Grup Impulsor de Millores Educatives presentés en el seu moment un document amb un conjunt de propostes per millorar el sistema educatiu de Catalunya després dels mals resultats de PISA. El document abordava diferents àmbits com la lluita contra l’abandonament escolar però també la inclusió, la formació o el benestar de la comunitat educativa.
Sobre això, el Govern concreta en la resposta, per exemple, la revisió de perfils professionals per incloure figures referents, especialment en matemàtiques, llengües i immersió lingüística. El calendari d’aquesta mesura és setembre-febrer del 2025.
D’altra banda, preveu el desplegament complet d’un pla de benestar docent durant el curs 2025-2026 que inclogui l’avaluació emocional, la detecció precoç i l’atenció integral al professorat.