És catalana de naixement però la belianenca Marta Capdevila Guasch també té la nacionalitat veneçolana. Hi va viure 12 anys i se li va concedir per decret quan participava als programes socials que va impulsar l’expresident Hugo Chávez. D’ell en té un bon record. De Maduro, no. “El seu govern no té res a veure amb el d’Hugo Chávez”, diu aquesta catalana de Belianes que de fa poc ha recuperat l’obrador familiar al poble.
“Jo vaig viure la transformació estructural d’un país on hi havia una sèrie de gent que no tenia drets i se’ls hi van concedir”, explica la Marta. Sosté que la praxi de Chávez i de Maduro és molt diferent i posa un exemple. Quan hi va haver un cop d’estat contra Hugo Chávez “la gent va sortir al carrer i avui (per ahir) això no ho hem vist”. La Marta té un bon record de Chávez. Explica que al seu enterrament “tothom plorava” i que va dignificar i donar drets a la gent que fins llavors “no tenia ni dret a vot”. I ho contraposa amb les darreres eleccions de Maduro. “Van ser una tupinada”, afirma la Marta, que diu que la gent que està al govern amb el (fins ahir) president veneçolà “xupen de l’Estat i no fan bones polítiques”. Posa com a exemple que actualment el poble veneçolà no es pot plantejar gaire més reptes que pensar en si “podran dinar o sopar”. Contraposa les seves polítiques amb les de Chávez i els seus programes d’alfabetització (en els que va treballar durant anys) i diu que va donar “identitat, salut i una pensió” a la gent “per sortir del llindar de la pobresa extrema” amb unes eleccions “netes” avalades per la Fundació Carter. De Maduro explica que aplica “polítiques de terror” contra els opositors i contra qui defensa els drets humans. Tot i això lamenta la “incertesa” que s’obre ara. Sosté que Veneçuela és un “polvorí” i que els militars “tenen molt poder”. Potser per això conclou que “una intervenció no és la solució i menys amb Trump”.
“Vull que caigui la dictadura però allí hi tinc família i estan espantats”
Sylvia Dale és professora de dibuix i des de fa vuit anys viu a Balaguer. Amb un català perfecte explica que va viure amb un cert nerviosisme la situació creada ahir a Veneçuela, el seu país. “Nosaltres som opositors a Maduro i per un costat volem que caigui la dictadura però per l’altre allí hi tenim família i amics i ara estan espantats”.

La Sylvia ha estat en dos etapes a Catalunya. Després de la crisi immobiliària del 2007 va decidir tornar al seu país amb la seva família però allí les coses també es van complicar socialment i política i el 2017 van decidir venir a Catalunya perquè a Veneçuela “la situació es va fer insostenible”. En aquell moment (explica) tenien esperances que les eleccions entre Chávez i Capriles canviessin alguna cosa. Però no va passar i van tornar a Catalunya. “Ara tinc una barreja de sensacions per veure si s’acaba aquest règim però espero que tot plegat no vagi més lluny”. “És molt pitjor Maduro que Chávez”, diu la Sylvia, que també remarca que el fins ara president va “robar” les darreres eleccions. Preocupada pel que pugui passar als seus si la cosa es complica, la Sylvia afirma que ella és una persona “d’esquerres” però de la mateixa manera diu decidida: “Jo no m’identifico amb aquesta persona”. I conclou que “si hagués acceptat els resultats i hagués marxat del país tot seria molt millor”.














