El Govern ha autoritzat l’alliberament de fins a 11,5 milions de barrils de petroli, equivalents a 12,3 dies de consum nacional, mentre ultima el pla anticrisi que el president del Govern, Pedro Sánchez, explicarà aquest divendres després de ser aprovat en Consell de Ministres extraordinari.
En roda de premsa després del Consell ordinari d’aquest dimarts, el ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, va assegurar que el repte més gran que afronta l’Executiu és adoptar les mesures que permetin evitar el contagi a tota l’activitat econòmica de la pujada de la gasolina, el dièsel i els fertilitzants.
Tot i que va insistir que Espanya està ara més preparada per afrontar una crisi de preus que quan el 2022 Rússia va envair Ucraïna, Cuerpo va destacar que la gasolina ja ha pujat un 16%; el gasoil, un 28%; i els fertilitzants, entre un 40 i un 50%.
El pla de resposta davant la guerra contra l’Iran farà front a aquest encariment a curt termini, sobretot per als “sectors més exposats”, va dir Cuerpo, que va citar transport, logística, camp, pesca i indústries amb un ús intensiu d’energia.
Cuerpo va eludir avançar mesures concretes, tot i que en els darrers dies va parlar de rebaixar la factura de l’electricitat i de compensar la pujada dels carburants, encara que sense recórrer a bonificacions. Ahir va tornar a dir que la bonificació de 0,20 euros per litre de combustible que es va adoptar després del conflicte a Ucraïna “podria no ser una de les mesures adequades”, ja que va tenir un efecte regressiu.













