El Banc Europeu d’Inversions ha aprovat aquest dimecres un paquet de 15.600 MEUR per finançar noves línies de crèdit i garanties per a projectes que van des de la seguretat i la defensa fins al subministrament energètic o les actuacions davant d’inundacions. El recolzament a la indústria europea de seguretat i defensa inclou 1.000 milions per a pimes d’aquest àmbit. Els diners, segons la presidenta del BEI, Nadia Calviño, han de servir per reforçar “la pau, la seguretat i l’autonomia energètica”. Entre d’altres, el Consell de l’Administració del BEI també dona suport a inversions que permetin contribuir a la recuperació després de les inundacions a Europa.
A la vegada, també s’ha aprovat un “Pla d’Operacions” pel període 2025 – 2027 que vol flexibilitzar les inversions depenent de les necessitats futures, principalment pensades per donar suport a les empreses emergents en innovació.
Quant a projectes per la protecció contra inundacions, projectes energètics i aigua, el mateix Consell d’Administració ha aprovat un finançament de 8.900 milions d’euros, dins dels quals es preveu que 6.800 milions d’euros es destinin a inversions en energia com: energies renovables al sector privat francès o reforç i reparació d’infraestructures a Ucraïna. En el cas d’Espanya, una part d’aquest paquet s’assignarà al transport i la distribució d’electricitat.
Innovació i inversió empresarial
2.900 milions d’euros del finançament també arribaran a Espanya per invertir en l’agricultura, juntament amb França, Irlanda, Països Baixos, Polònia i Costa de Marfil, que donaran suport a la investigació i desenvolupament de la indústria siderúrgica, la producció de liti per bateries que utilitzen energies renovables i la inversió empresarial.
Ferrocarrils i carreteres
El Consell de l’Administració, d’altra banda, ha explicat que ha aprovat 1.500 milions d’euros per Polònia que contribuiran en l’adquisició de trens elèctrics i la modernització de vagons. Espanya rebrà part d’aquesta inversió per la modernització de ports. Al seu torn, també ho faran Alemanya i els Països Baixos pels seus aeroports, i Xipre i Laos amb l’objectiu de millorar les carreteres.