Tres carreteres de Barcelona, la BP-1417 -La Rabassada-, la B-502 i la B-5001, són les que registren més risc de patir accidents greus o mortals a Catalunya, i encapçalen així la llista de les 10 més perilloses de la comunitat, segons l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, on participa el RACC.
El 24% de la xarxa viària analitzada presenta un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal, el que representa un punt percentual menys respecte al trienni anterior. Per demarcacions, Lleida és la que la que té el percentatge de quilòmetres amb risc “alt” o “molt alt” més elevat (28% dels quilòmetres analitzats), el mateix percentatge que en l’anterior estudi, corresponent al trienni 2019-2021. En aquesta ocasió, però, els quilòmetres amb risc alt han baixat del 20% al 13%, mentre que els de risc molt alt han pujat del 8% de l’anterior trienni al 15% actual.
Per contra, Girona i Tarragona són les que tenen els percentatges més baixos (21%). A Barcelona és on hi ha més trams amb risc molt alt, un 16% del total.
Els deu trams més perillosos en general estan encapçalats per la carretera de l’Arrabassada, entre Sant Cugat i Barcelona, la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona, i la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès, totes tres amb risc molt alt. A continuació hi ha la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l’Estartit, la C-63 de Lloret a Vidreres, la TP-7225 de Reus al Morell, la C-243a de Sant Sadurní d’Anoia a Vilafranca del Penedès, la C-13 de Lleida a la Sentiu de Sió, i la BP-2151 de Sant Sadurní a Sant Pere de Riudebitlles, amb risc alt.
Tots els trams són de calçada única i quatre ja apareixien en l’anterior estudi. Sis trams són de Barcelona, dos de Girona, un de Tarragona i un de Lleida. Entre els trams amb més accidents de vehicles pesants hi ha l’A-2 entre Cervera (enllaça a la C-25) i la Panadella (enllaç a la B-100), i ens 22 quilòmetres de la variant de Lleida.
L’estudi EuroRAP es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions, el 53% del total, on es concentra el 92% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 74% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortal