La consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó, ha explicat que el departament treballa per arribar “a temps” sobre l’ús a l’aula de la Intel·ligència Artificial (IA) i evitar així “el que ha passat amb els telèfons mòbils”. “Amb els mòbils ens va passar que els vam donar un Ferrari sense haver-los ensenyat abans a conduir. Espero que amb la IA estiguem a temps de ser més proactius”, ha assenyalat Simó en una conferència al MACBA en què des del departament han explicat les línies d’acció amb què enfoquen l’assumpte, inclòs un llibre blanc de l’ús de la IA a la formació.
Simó ha reconegut que l’ús i l’avenç de les tecnologies i la societat de la informació produeixen “reserves” i “debat” dins de la comunitat, i per això treballen amb tota mena d’experts per establir orientacions de futur per als centres i docents. A més, el departament d’Educació ha posat en marxa una pàgina web que vol oferir un espai recursos d’aprenentatge i reflexió sobre l’ús d’aquesta tecnologia.
Igualment, prioritzaran la IA al programa de subvencions de projectes educatius que financen els fons europeus Next Generation, i també destinaran 30.000 euros de recursos propis d’Educació per introduir aquesta nova tecnologia. Tot i això, la consellera ha volgut deixar clar que encara que es tregui partit dels avantatges de la IA, ningú podrà substituir els docents, capaços d’aplicar “diàleg de tu a tu o l’empatia”, entre altres factors. Les orientacions del departament parlen d’incorporar la IA de manera crítica, tenint-ne en compte les oportunitats, però també els riscos i els reptes.