Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Desmantellada una organització que sostreia cotxes per enviar-los a Gàmbia, amb detinguts i vehicles sostrets a Lleida

Hi ha 9 detinguts d'entre 19 i 53 anys a les comarques de Girona, Ponent i Almeria

ARTICLES - ZONA 2

Els Mossos, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària de Catalunya, han desmantellat, entre l’agost i aquest octubre, un grup dedicat al contraban de vehicles sostrets amb la finalitat de fer-los arribar a Gàmbia, principalment. La investigació ha permès detenir nou homes entre 19 i 53 anys. Els fets es remunten al 2023, quan els agents observen un augment del mateix tipus de robatori i del mateix model de vehicle afectat: un SUV d’un fabricant asiàtic. Durant el 2024, aquesta tendència va augmentar progressivament, amb 137 denúncies per sostracció a tot Catalunya i 38 vehicles recuperats. En els primers mesos del 2025, la dinàmica va continuar, amb 118 sostraccions a Catalunya i 31 recuperacions de vehicles.

La majora de vehicles no acabaven abandonats, sinó en camps o naus industrials, a l’interior de contenidors preparats per ser enviats per comerç marítim, habitualment cap a països africans.

La investigació va tenir un punt d’inflexió el 22 de juliol d’enguany, quan els Mossos van localitzar en una nau industrial de Girona una desena de vehicles sostrets qeu estaven a punt d’introduir-se al mercat il·lícit. Els agents de la DIC de Girona van determinar que entre un i dos cops al mes es recollien vehicles sostrets per part de diverses persones que manipulaven els turismes, i posteriorment un camioner se’ls enduia dins de contenidors de ferro, amagats entre ferralla.

En aquest context, els agents van identificar algunes persones i vehicles implicats en la trama, a més de la càrrega d’un contenidor que a finals de juliol va arribar al port de Barcelona, va travessar el mar i va arribar a Tànger. El destí final de la mercaderia era el port de Banjul, a la República de Gàmbia, però les gestions fetes a través d’Interpol van permetre avisar la policia marroquina a l’arribada d’aquest contenidor. Llavors, les autoritats policials del país van comprovar-ne l’interior i van confirmar la troballa de quatre vehicles que constaven com a sostrets a la Ràpita (Montsià), Roses (Alt Empordà) i França.

Com robaven el vehicle

Els investigadors van determinar que els investigats tenien un modus operandi molt especialitzat, ja que accedien al vehicle activant un sistema que el fa creure que s’està desbloquejant amb la clau original. Quan ja tenien el vehicle a les seves mans, el traslladaven a algun terreny fora del nucli urbà, on el grup tenia un espai llogat. Allà, els autors controlaven uns contenidors de mercaderies de transport marítim on amagaven els vehicles, fins a emplenar-los i gestionar-ne l’enviament cap a l’Àfrica.

Primera explotació del cas a Castelló i Almeria

En paral·lel a la investigació de Girona, des de la DIC de Lleida també s’analitzava aquesta casuística, fet que els va portar a identificar, conjuntament amb el Servei de Vigilància Duanera, una infraestructura activa dedicada a la sostracció de vehicles per fer-los arribar a Gàmbia. Per fer-ho, modificaven o eliminaven les identificacions registrals del vehicle, com el bastidor, la matrícula o la documentació tècnica, els introduïen en contenidors marítims, barrejats amb mercaderia genèrica per dificultar-ne la detecció en els controls, i els feien arribar a diferents punts de la costa, amb el port de Bajul com a destí final.

El grup utilitzava una nau industrial al polígon de Húercal de Overa (Almeria) com a centre logístic. Allà, feien arribar els vehicles sostrets, que carregaven en contenidors marítims, normalment en caps de setmana i festius, amb l’objectiu d’evitar inspeccions. Posteriorment, a través d’una empresa de transport de mercaderies, traslladaven els contenidors fins a Castelló, des d’on finalment s’enviaven per via marítima fins a Gàmbia.

El 6 d’agost, els investigadors van detectar quatre contenidors sospitosos de transport de mercaderia il·lícita a la seu de l’empresa de transports. En verificar-ho, van localitzar 15 vehicles de la mateixa marca i model que constaven com a sostrets. Tenien un valor de mercat de 300.000 euros.

Arran d’aquesta troballa, el mateix dia i amb la col·laboració de la Policia Nacional, van detenir tres persones de 32, 44 i 53 anys, a la nau identificada a Almeria. Entre les pertinences dels detinguts, els agents van trobar ordres de transport amb dates de càrrega coincidents amb els indicis dels investigadors, així com tiquets de compra d’eines utilitzades en la càrrega. A més, un dels detinguts constava en diligències de la investigació de Girona com un dels responsables de gestionar la flota de vehicles sostrets.

Equip conjunt d’investigació entre Girona i Lleida

Davant d’aquesta situació, les DIC de Girona i Lleida van crear un equip conjuntament d’investigació, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera. Aquest grup es va encarregar de localitzar i inspeccionar contenidors sospitosos.

Els agents van confirmar la gran capacitat logística de l’entramat després de localitzar-ne alguns membres en diversos punts del territori. Un descampat de Riudellots de la Selva (Selva) o una nau de Montsó (Osca), per exemple, els servien de lloc per guardar els vehicles abans de carregar-los en contenidors i enviar-los cap als ports de Barcelona, Castelló i València, principalment.

Tot i la primera explotació del cas, vint dies després d’aquesta, els investigadors van rebre l’avís d’un nou encàrrec logístic amb dades similars a les dels contenidors que es van obrir el 6 d’agost. En aquesta nova inspecció, els agents van localitzar dos vehicles més que havien estat sostrets a Balaguer i Lleida.

Set detinguts més i set vehicles recuperats en una segona explotació

Els agents van accedir el 18 de setembre a la nau industrial identificada a Montsó, on es van recuperar set vehicles sostrets. El mateix dia, els investigadors van detenir sis membres del grup a Girona, Salt, Cassà de la Selva i Lleida. Un d’ells ja havia estat detingut a Almeria en la primera explotació del cas.

Tots els arrestats van passar a disposició judicial, juntament amb un darrer detingut, el 2 d’octubre a Manresa, relacionat amb els mateixos fets. Se’ls atribueixen més d’una quarantena de robatoris de cotxes, un delicte de contraban internacional de vehicles i un delicte de pertinença a organització criminal.

La investigació continua oberta i no es descarten més detencions.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12