El desenvolupament d’un nou tipus de fàrmac contra una espècie bacteriana resistent a diverses classes d’antibiòtics ja existents ha donat resultats prometedors en assaigs amb ratolins i ara es prova en humans, segons publicava ahir Nature.
L’Acinetobacter baumannii resistent a carbapenèmics (CRAB) -una família d’antibiòtics d’ampli espectre- està classificada com a patogen crític de prioritat 1 per l’Organització Mundial de la Salut i com a amenaça urgent pels Centres per al Control i la Prevenció de Malalties d’Estats Units.
Aquesta ha esdevingut “un important patogen mundial amb limitades opcions de tractament” i fa més de 50 anys que no arriba als pacients cap nova classe química d’antibiòtics amb activitat davant d’aquesta, assenyala un estudi encapçalat per Claudia Zampaloni, del Centre d’Innovació de la farmacèutica Roche a Suïssa.
A. baumannii és una mena de bacteri difícil d’eliminar perquè té una membrana externa que conté lipopolisacàrid (LPS), resistent a la penetració de diversos antibiòtics. Aturar la síntesi del LPS i el transport a la membrana externa redueix la viabilitat cel·lular i pot augmentar la susceptibilitat a alguns antibiòtics.
L’equip va descobrir i desenvolupar un candidat clínic pertanyent a una nova classe d’antibiòtics, un pèptid macrocíclic lligat anomenat zosurabalpina que mostra “una prometedora activitat antibacteriana contra la CRAB”, indica Nature.
Aquest fàrmac impedeix que l’LPS assoleixi la membrana externa del bacteri en inhibir el complex de transport que en facilita el moviment a través de les capes.
A les proves al laboratori i models de ratolí, l’antibiòtic va mostrar ser “eficaç en el tractament d’aïllats de CRAB molt resistents als fàrmacs”, superant els mecanismes de resistència als antibiòtics existents.