El Museu Morera va acollir una nova xerrada del cicle ‘L’espoli de Sixena’, organitzat per Omnium Cultural i l’ANC. En aquesta ocasió, amb el títol ‘El conflicte de Sixena: antecedents i conseqüències’, els dos ponents van ser Carmen Berlabé, exconservadora del Museu de Lleida i Francesc Fité, professor emèrit de la UdL, moderats per l’historiador de l’art Albert Velasco.
Per començar, tant Berlabé com Fité van parlar de l’origen dels litigis per les obres d’art, que situen “en la segregació del bisbat de Lleida i en la falta de resposta davant d’aquella situació”. I pel que fa a la posició aragonesa, Fité va assegurar que “s’està fent un genocidi cultural a la Franja, esborrant la llengua catalana i suprimint el profund vincle que tenim, i volen fer de la Franja Aragó pur, esborrant la seva personalitat pròpia”, una idea que també refermava Berlabé; “a la gent de Ponent ens dol la Franja, i se l’estan carregant”.
A més, afegia que “estan construint un relat que no és cert, parlant d’espoli, quan en realitat la paraula clau és salvament, el que van fer el bisbe Meseguer i Josep Gudiol”. També van parlar de tots els processos judicials, lamentant que tota la documentació que s’ha aportat “no ha servit per a res”. En aquest sentit, Albert Velasco deia que “en la sentència de 2016, les qüestions tècniques es dirimeixen en una pàgina i mitja de 82, quan realment és el més important”. Finalment, també van tenir crítiques per a l’actuació en tots aquests litigis del Govern de la Generalitat. “No ho han defensat bé i no té parangó amb el que sí han fet des del govern de l’Aragó”. Francesc Fité va reflexionar per acabar que “hem de pensar només en les pintures i protegir-les, res de política”.