La Fundació Cercle d’Economia va mostrar ahir la seva preocupació pel baix nivell educatiu mitjà de l’alumnat a Catalunya i aposta per una major autonomia dels centres, que les direccions tinguin més poder per fer els seus equips i que tant els centres com el professorat siguin avaluats per millorar-ne els resultats. A més, demanen més inversió per reduir les ràtios i recuperar la sisena hora lectiva als centres públics. També alerten que calen més recursos humans, metodològics i materials per atendre la diversitat de l’alumnat. L’entitat va convidar el ministre d’Educació de Portugal per explicar la millora del seu sistema educatiu.
En aquest sentit, l’entitat ho va dir en l’acte de presentació de la convocatòria del XV Premi Ensenyament que reconeix projectes innovadors en l’àmbit educatiu a escoles de primària, secundària i de formació professional per estimular la recerca de noves fórmules que millorin la qualitat de l’educació a Catalunya. La Fundació Cercle d’Economia alerta que alguns dels exercicis d’avaluació dels alumnes catalans demostren que “no s’està anant pel bon camí”. A nivell intern, les proves de competències bàsiques als estudiants de primària i d’ESO que fa la Generalitat mostren repetidament uns resultats “poc satisfactoris”, per bé que hagin millorat una mica aquest últim any. En la comparativa internacional, l’última edició de l’informe PIRLS (Estudi Internacional de Progrés de Comprensió Lectora), mostra que els alumnes catalans de quart de primària han baixat 15 punts en comprensió lectora entre 2016 i 2021 i situen Catalunya a la cua d’Espanya.
D’altra banda, l’OCDE, en el darrer informe sobre Espanya, ha destacat les mancances del sistema educatiu: encara hi ha una taxa massa elevada d’abandonament escolar i de repetidors a secundària. Tot i que hagi millorat, encara massa joves deixen el sistema educatiu amb un nivell massa baix. I, també, malgrat les millores, encara hi ha una taxa de matriculació massa baixa a la formació professional. Davant d’aquesta realitat, la Fundació Cercle d’Economia considera que l’exercici responsable de la direcció i l’autonomia d’escoles i instituts és la clau per la millora.