Des d’Aragó preparen una altra manifestació a les portes del MNAC per reclamar la devolució de les pintures de Sixena. La concentració es farà a les portes del Museu Nacional d’Art de Catalunya el dia 27 de setembre. Llegiran un manifest “en nom de la societat aragonesa” titulat ¡Devuelvan las pinturas de Sijena!”. El manifest està firmat per diverses entitats que encapçala l’Asociación Plataforma Sijena. Sí. Crida l’atenció un paràgraf del manifest en el qual s’assegura que les raons del MNAC per desaconsellar el trasllat dels murals han creat una “polarització extrema” en part de la societat catalana, intentant fer veure que aquest assumpte “és un tema polític d’Aragó contra Catalunya”. El manifest assegura que “el trasllat de les pintures és bàsicament un tema científic i de justícia social”. Que sobretot sigui un “tema científic” m’ha deixat distret. També és interessant contrastar les presses que tenen en el retorn d’unes pintures que estan actualment molt ben conservades i, en canvi, l’oblit de les institucions aragoneses per bona part del patrimoni històric i artístic d’Aragó. Llegeixo en el Heraldo de Aragón un reportatge titulat “La lenta agonía de la ermita románica más escondida de Aragón: al borde de la ruina”. El treball, que firmen Guillemo Mestre i Mariano García, explica que l’ermita va ser apuntalada fa dotze anys, “pero la inacción la ha llevado al colapso”. Es tracta de l’ermita romànica de Santa Maria de Torm, ubicada a Sant Orenç, un dels nuclis del municipi de Sopeira, a la Ribgorça d’Osca. No sé si l’abandó de l’ermita de Sant Orenç és un tema polític o científic. Mentre ho esbrinen, cau a bocins.