Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Continuen els retards en les factures d’Endesa: el Govern obre nous expedients i Facua es planteja una altra denúncia

Els afectats temen com hauran de pagar els consums pendents i la companyia manté que treballa per arreglar la incidència

Factures elèctriques d'Endesa

ARTICLES - ZONA 2

Continuen els retards en les factures elèctriques d’Endesa. Tot i que la Generalitat ja va multar l’empresa amb 600.000 euros fa dos anys, enguany li ha obert dos nous expedients perquè hi ha usuaris que fa mesos que no poden pagar. Un dels casos consultats per l’ACN és el d’un matrimoni que va rebre l’última factura fa mig any, i que ara desconeix com haurà de pagar els consums pendents. L’associació de consumidors Facua diu que “cada setmana” rep nous afectats i per això es planteja tornar a denunciar la companyia al Departament d’Acció Climàtica, que té les competències per sancionar. Endesa defensa que ara els retards són per un “canvi” en el sistema informàtic i manté que treballa per regularitzar la situació “el més aviat possible”.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) apunta que en alguns casos les factures endarrerides superen els 5.000 euros. Al seu torn, Endesa garanteix que tots els afectats podran acollir-se a un “acord de pagament que s’adapti a les seves necessitats” quan rebin els documents pendents, sense interessos, per tal de fraccionar el deute.

Problemes que s’arrosseguen des del 2021 

L’Agència Catalana del Consum va començar a rebre reclamacions relacionades amb la no emissió de factures per part d’Endesa el 2021. Des d’aleshores ha gestionat un total de 413 casos, dels quals se n’han resolt prop d’un 60%, segons ha pogut saber l’ACN. Cal recordar també que el 2022 el Govern ja va sancionar amb 600.000 euros a dues distribuïdores de la companyia pels retards, que es van atribuir als diferents canvis en el rebut elèctric que s’havien produït entre el 2020 i el 2021 -noves mesures fiscals o el bo social elèctric, entre altres-. Aleshores el problema venia de la companyia distribuïdora, la responsable que l’energia arribi correctament a les cases i que no es pot triar, ja que correspon una o una altra segons la zona. Els afectats eren tant d’Endesa com d’altres companyies.

Enguany el problema és diferent i ve de la comercialitzadora, la responsable que el subministrament d’energia arribi a les cases i amb qui els consumidors tenen el contracte. Les assenyalades són les dues comercialitzadores del grup Endesa, la del mercat lliure i la del mercat regulat, i per aquest motiu pràcticament tots els afectats són d’aquesta companyia. Energia ja té dos expedients informatius en marxa sobre aquests nous casos, tot i que per ara no anticipa com es podrien resoldre, i si podrien provocar una nova sanció.

La companyia no pot exigir el pagament de factures que superin l’any 

La normativa estableix que les factures s’han d’emetre en un termini màxim de cinc dies des de la data de lectura del comptador. A més, indica que en cas de retard, només es poden reclamar pagaments de fins a un any enrere. Passat aquest termini, la companyia no pot exigir-ho. “El consumidor ha d’estar tranquil perquè el dia que li arribin les factures allò que passi de l’any es pot negar a pagar-ho, i el que no superi aquest termini es pot fraccionar”, explica el portaveu de Facua a Catalunya, Gerard Sánchez, en declaracions a l’ACN.

Facua admet que des que el Govern va posar la sanció el 2022 els casos “no són tan massius i exagerats”, però lamenta que una companyia de “l’envergadura” d’Endesa encara hagi estat “incapaç” de resoldre el problema. “Que tants mesos després encara hi hagi un nombre significatiu de gent que se’ns acosta no ens sembla lògic ni justificable”, denuncia el portaveu.

L’associació de consumidors detalla que bona part dels afectats són els mateixos que tenien problemes amb els rebuts abans de la sanció del Govern i demana “acabar d’una vegada per totes” amb la disfunció. “Que la companyia es posi les piles i ho resolgui definitivament. Si el problema no és una incidència puntual i el sistema fa aigües, doncs que el canviïn, que tenen recursos per fer-ho i és la seva obligació”, sentencia Sánchez.

Factures endarrerides que superen els 5.000 euros 

“Hi ha casos en què no els ha arribat cap factura i de cop els reclamen 5.000 euros”, explica la portaveu de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de Catalunya, Esther Lorente. “Angoixa una mica, també perquè si tens algun import que t’han afegit i no hi estàs d’acord, tot plegat és un maldecap pels consumidors”, agrega.

Un dels casos consultats per l’ACN és el d’un matrimoni que va poder pagar la seva última factura fa sis mesos, el setembre de l’any passat. De fet, durant el 2023 Endesa només va facturar a aquesta família en quatre dels dotze mesos de l’any: febrer, març, agost i setembre. Sis mesos després, no ha rebut cap més rebut. L’empresa els assegura que la seva queixa ja ha estat “resolta”, però a casa continuen sense tenir cap factura nova i desconeixen com hauran de pagar els consums pendents.

Endesa remarca que els afectats podran fraccionar els pagaments pendents 

Al seu torn, Endesa també apunta que tot plegat ha coincidit amb un “gran número” de canvis normatius que han hagut entrar en vigor “de forma imminent, sense temps per adequar els processos i sistemes interns”. La companyia assegura que és coneixedora que hi ha un “petit número” de clients afectat per retards en la facturació, i ressalta que aquests podran acollir-se a un “acord de pagament que s’adapti a les seves necessitats” quan rebin els documents.

A Catalunya Endesa té més de 4 milions de clients i el monopoli de la distribució d’energia.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ESPORTS

ARTICLES - ZONA 4 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12