Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Connexió lleidatana amb estrelles de Hollywood

ARTICLES - ZONA 2

La investigació sobre l’arbre genealògic m’ha comportat una sorpresa, per mi espatarrant, en aquest darrer mes de gener. Cada dia no te n’assabentes que tens una connexió familiar, per remota que sigui, amb estrelles cinematogràfiques de Hollywood. L’actriu Natalie Moorhead (o Morehead) (Pittsburg, Pennsylvania, Estats Units, 1901- Santa Barbara, Califòrnia, Estats Units, 1992), i el seu quart i darrer marit, Juan Torena (Garchitorena en el seu cognom original) (Manila, Filipines, 1898 – Santa Bárbara, Califòrnia, Estats Units, 1983), eren oncles per matrimoni de Josep Pedrós Boldú, nascut als anys 30 a Penelles, cosí tercer de la meva mare, i que va morir en accident l’any 2003.

Al tiet Josep Pedrós Boldú no vaig tenir el gust de coneixe’l, però sí al seu pare Josep Pedrós Mestres, que està enterrat a Lleida, i a la germana d’aquest, la simpàtica Maria, quan era un marrec. Precisament, aquesta Maria, va rebre l’any 2012 un homenatge de la Paeria de Lleida per haver aconseguit arribar als 100 anys de vida.

Durant molts anys, no en sabia res, però la meva mare m’havia anat explicant que el seu cosí Josep Pedrós Boldú, s’havia casat amb una filipina. Fa poc més d’un any vaig descobrir el nom d’aquesta tieta filipina: Pilar Garchitorena Marcaida (Manila, Filipines, 1939 – Barcelona (?) 2023), coneguda en el seu entorn com a Piluchi, i que la meva mare sí que la va arribar a conèixer, quan el sogre de la Piluchi, i oncle de la meva mare, vivia en un pis immens, situat en la planta principal de l’edifici, ja desaparegut, de la Rambla d’Aragó, 49, de Lleida.

Doncs aquest mes de gener he descobert que la meva tieta Pilar Garchitorena, Piluchi, era neboda de l’actor Juan Torena, germanastre del pare de la tieta Piluchi. Aquests dos germanastres eren fills del mateix pare, però de diferent mare. L’ara nou tiet, per a mi, Juan Torena, va treballar en 14 pel·lícules, com ara Guerrilleros en Filipinas (1950), al costat de Tyrone Power; Un mensaje a García (1936), al costat de Barbara Stanwyck; Nido de Águilas (1935), amb William Boyd, i va ser el protagonista principal de Eran trece (1931).

Però qui va tenir una grandíssima trajectòria cinematogràfica va ser la tieta de la meva tieta Piluchi, Natalie Moorhead. Va treballar en 33 pel·lícules, al costat d’actors i actrius com Paul Hurst, William Powell, Robert Taylor, John Barrymore, Mickey Rooney, William Holden o Buster Keaton, amb aquest darrer en la pel·lícula Pobre Tenorio (1931). Algunes de les pel·lícules en les quals va treballar la tieta Natalie van ser Danzad, locos, danzad (1931), La Dama de los Trópicos (1939), al costat de Robert Taylor i nominada a l’Oscar a la Millor Fotografia; La estatua vengadora (1932), al costat de la Bette Davis; Érase una vez en Hollywood (1974) o Ilícito (1932), al costat de la Barbara Stanwyck.

I després de conèixer tot això, doncs… què voleu que us digui… que m’hagi assabentat ara que la tieta de la meva tieta ha treballat amb estrelles del cinema com Barbara Stanwyck, Buster Keaton, Bette Davis o Mickey Rooney m’ha portat a pensar que el món, no és un mocador, no… no arriba ni a mig clínex. I que si tothom comencés a investigar els seus orígens, segur que molts es trobarien amb sorpreses ben sonades o, si mes no, curioses. A saber si el mes que ve, en aquesta mateixa secció, us puc explicar algun altra troballa genealògica. Però de moment, i tornant amb els tiets del cosí de Penelles, podem dir més coses. La tieta Natàlia (Natalie Moorhead), es va casar tres vegades més, abans de fer-ho amb el tiet Juan Torena. El primer marit va ser Raymond Philips, amb el qual va estar dos anys casada. El seu segon espòs va ser Alan Crosland, ni més ni menys que el director de El cantor de jazz (1927), famosa per ser la primera pel·lícula sonora de la història. La tieta Natàlia (ja poso el seu nom en català i tot, perquè son família, què trons!), també va ser la segona esposa.

La primera dona de l’Alan Crosland, que va morir l’any 1936 en accident de cotxe, va ser Elaine Hammerstein. Tots dos van ser pares de l’Alan Crosland Jr, un altre monstre del cinema, guanyador d’un Globus d’Or l’any 1958 per la seva direcció de la famosa sèrie L’Hora de l’Alfred Hitchcock, i director també d’obres de renom com La dimensió desconeguda (1961), MacGyver (1985), La dona biònica (1976), L’home invisible (1976), La mujer maravilla (1976), Tarzán (1966), Veracruz (1954), El halcón y la flecha (1950) i… potser que pari…

I el que també m’ha fet gràcia és que, a l’incoporar l’Alan Crosland al meu arbre genealògic, a una parent seva, la Marsha Martin, resident als Estats Units, li ha arribat una alerta de la coincidència de nom en el seu arbre genealògic, i ella m’ha confirmat que tots dos tenim el mateix Alan Crosland en els respectius arbres. El tercer marit de la tieta Natàlia Moorhead va ser el multimilionari Robert James Dunham, fill de Robert Sears Dunham (Chicago 1837 – 1901, curiosament els mateixos anys d’inici i acabament del regnat de la reina Victòria d’Anglaterra).

Robert Sears Dunham fou un empresari, polític i capità de vaixell, un dels artífex de l’adaptació de Chicago, com a ciutat, al seu entorn marítim, i impulsor del port de la capital d’Illinois com un dels més importants del món. El paper fonamental que va tenir el sogre pòstum de la tieta Natàlia (ella va néixer el mateix any que va morir Dunham, el 1901, està recollit en el llibre Shaping Chicago (‘Donant forma a Chicago’), de Thomas J. Lutz que, investigant també el seu arbre genealògic, va descobrir que un cosí del seu avi es va associar amb Dunham l’any 1893, coincidint amb l’Exposició Mundial que la capital d’Illinois va acollir aquell any.

I tot això ho he descobert gràcies a que un cosí de ma mare, nascut a Penelles, en la dècada de 1930, es va casar amb una filipina.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12