Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Companyies catalanes d’instal·lacions participatives reclamen tornar a fer arts de carrer durant la desescalada

ARTICLES - ZONA 2

Una dotzena de companyies catalanes d’instal·lacions participatives d’autor volen tornar a fer arts de carrer durant la desescalada però lamenten que les administracions no les tenen en compte. Per això han presentat un protocol tant a la Generalitat com al govern espanyol per tal d’oferir la seguretat necessària al públic i als programadors a l’hora de contractar aquest tipus de propostes artístiques de carrer. Paco Hernández, membre de la companyia Itinerània, lamenta que “només s’han tingut en compte espectacles tradicionals amb un escenari en una banda i públic assegut a l’altre, i s’ha oblidat els espectacles participatius basats en la interacció i el contacte a través del joc i l’experiència”. “Nosaltres també existim”, recorda.
Les instal·lacions participatives d’autor són un tipus de propostes d’arts de carrer insòlites que utilitzen el joc i la interactivitat com a llenguatge per arribar a gent de totes les edats i per establir vincles entre el mateix públic, que esdevé protagonista dels relats que s’expliquen ja que hi intervenen directament. “Som conscients que els jocs es toquen i es comparteixen però volem superar aquests obstacles amb el protocol que hem presentat per complir les mesures de seguretat” explica Amaia Rodrigo, membre de la companyia Tombs Creatius. “Però no només per complir les mesures sanitàries, si no també per contribuir a estar sans mentalment, perquè la cultura també cura”, afegeix Rodrigo.
Hernández explica que la creació de Guixot de 8 fa ja tres dècades va començar a obrir camí en l’exploració d’aquest nou llenguatge dramatúrgic. Des de llavors, més d’una dotzena de companyies han anat sorgint i fent-se un lloc en el sector de les arts de carrer a Catalunya, com ara Itinerània, Toc de Fusta, Peus de Porc, Katakrak, Tombs Creatius, El Pájaro Jocs, Minimons, Cia Toti Toronell, Jocs Ambulants, Què fas Carlota, L’Avalot o Activa la Cultura & La Residual.
Totes elles, sota el paraigua de diferents associacions professionals de les arts escèniques, tant de l’Estat com catalanes, han elaborat ara un protocol de seguretat per recuperar l’activitat durant la desescalada perquè, tal com expliquen, ofereixen activitats artístiques al carrer en què es poden controlar els aforaments, les distàncies i la higiene. A més, afegeixen, “cuiden la salut emocional del públic, especialment del familiar”.
En el concepte d’instal·lacions s’engloben propostes escèniques molt diverses, sempre amb l’artesania, la singularitat i la interactivitat amb el públic com a punts en comú. Actualment, la majoria de les companyies que ofereixen aquest tipus d’espectacles tenen una gran projecció internacional i és que el mercat europeu valora especialment aquestes propostes, que són genuïnament catalanes i que gairebé no es troben a altres països amb una cultura de festes i festivals d’arts de carrer molt desenvolupada.
Les companyies catalanes d’instal·lacions participatives d’autor són petites empreses, en bona part cooperatives, que venen els seus espectacles a ajuntaments, teatres i festivals generant així llocs de treball directes per a actors i actrius, personal tècnic, artistes plàstics i també per a managers de distribució.

Protocols de seguretat adaptats
Aquestes companyies han treballat conjuntament durant les últimes setmanes per definir protocols d’actuació adaptats a les especificitats de la seva activitat que compleixin les normatives sanitàries de la desescalada. A través d’associacions professionals d’arts escèniques com l’Associació de Teatre per a Tots els Públics (TTP), han fet arribar a l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) aquesta proposta de protocol per tal que el PROCICAT pugui valorar-la.
Les companyies volen oferir seguretat, tant al públic com als programadors. Entenen que en aquests moments de desescalada existeix la por que els contagis puguin ocasionar nous rebrots que empitjorin la situació però recorden que des que es va decretar l’estat d’alarma, han respectat en tot moment la normativa sanitària prioritzant la salut col·lectiva. “Estem vivint una situació dramàtica i entenem la por dels programadors i el públic però la por es combat amb responsabilitat i valentia de programar espectacles segurs”, defensa Rodrigo.
Per continuar-ho fent, han decidit elaborar un protocol per adaptar la seva activitat com ara controlar els aforaments delimitant i redistribuint els espais per garantir les distàncies de seguretat i limitant el nombre de públic. També netejant constantment mans i superfícies, amb dispensadors de gel hidroalcohòlic a l’entrada i dins de les instal·lacions i proposen que sigui obligatori entrar-hi amb mascareta.

La temporada alta en perill
Aquestes companyies reivindiquen la necessitat d’incloure les instal·lacions en les programacions d’arts de carrer d’aquest estiu. La covid19 ha afectat precisament la temporada alta d’aquest tipus d’espectacles, que té lloc entre el març i el setembre, i encara més impedint viatjar, ja que bona part de la facturació d’aquestes companyies ve donada per la contractació internacional. Moltes d’elles, com Itinerània, calculen que, si la situació no millora, enguany perdran el 95% de a facturació.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8