La Setmana Santa és un dels períodes més complicats en el que a circulació es refereix, ja que es concentra un elevat nombre de desplaçaments en un període curt de temps. Durant la Setmana Santa de 2023 es van produir més de 16,4 milions de desplaçaments de llarg recorregut —sent la xifra més alta d’una operació especial d’aquesta festivitat des que es tenen registres— i s’espera que enguany sigui molt similar. Davant la gran mobilitat que es preveu en els pròxims dies, Norauto posa l’accent en la importància de posar el cotxe a punt per a aquests trajectes, sobretot davant un parc automobilístic espanyol que es caracteritza pel seu envelliment. Ara com ara l’edat mitjana ja supera els 14 anys, segons Anfac.
I és que cal no oblidar que el factor vehicle és fonamental per a garantir la seguretat en els trajectes i que un cotxe envellit compta amb menys sistemes d’ajuda a la conducció i, per això, el seu bon estat és encara més important. De fet, segons Trànsit, el risc de morir o resultar ferit greu es multiplica per dos en comparar els accidents ocorreguts amb vehicles de 10 a 15 anys d’antiguitat, enfront dels sinistres en els quals els automòbils tenen menys de 5 anys.
Des de la companyia es destaca que, si el conductor ha estat realitzant un manteniment adequat del vehicle durant tot l’any, és suficient amb una posada a punt ràpida. Tanmateix, si això no ha estat així, la revisió ha de ser en major profunditat.
Davant l’elevat nombre de desplaçaments de llarg recorregut, els tallers treballen al 100% durant aquests dies i, per tant, cal ser previsor i dur a terme aquesta revisió amb antelació suficient.
El cotxe pot estar llest si supera aquesta revisió mèdica ràpida:
- Pneumàtics. En primer lloc, cal comprovar que no tenen embalums, corts o deformacions anòmales. A continuació, revisar el desgast. La profunditat de dibuix no ha de ser inferior a 1,6 mm, però es recomana canviar els pneumàtics abans d’arribar a això, si estan per sota dels 3 mm, ja que són més propensos a sofrir una rebentada. Finalment, cal consultar l’inflat i recordar que ha d’anar en funció de la càrrega.
- Bateria. Si es percep que al cotxe li costa arrencar, se sent un espetec en donar el contacte o hi ha un descens d’intensitat de les llums de cortesia, és convenient revisar la bateria i/o substituir-la en cas necessari.
- Nivells dels líquids. Cal comprovar si el cotxe té el nivell correcte d’oli, anticongelant (nivell i temperatura), líquid de frens, eixugaparabrises i líquid de la direcció assistida. En cas de ser necessari, han de ser emplenats.
- Frens. Cal verificar que no hi ha sorolls anòmals, que el fre no està tou o esponjós a l’hora de trepitjar el pedal i que no ha augmentat la distància de frenat. Per a això cal comprovar el bon estat de discos i pastilles.
- Filtre d’oli. Com a mínim, ha de canviar-se una vegada a l’any, encara que sempre és recomanable seguir les especificacions del fabricador i, per tant, és important comprovar que tot està correcte. També cal revisar el filtre de l’habitacle i el filtre d’aire.
- Llums. Totes han de funcionar a la perfecció i no ha d’estar cap fosa. A més, han d’estar ben anivellades.
- L’aire condicionat ha de funcionar adequadament. Ha de revisar-se si no refreda prou o es desprenen males olors. De manera preventiva, es recomana la càrrega d’aire cada dos anys, depenent de l’ús.
- Sistemes electrònics en correcte funcionament. Cal comprovar que no hi ha cap testimoni encès en el quadre de comandaments. En aquest cas, una diagnosi electrònica del vehicle és el més recomanable, ja que avisa en cas de detectar qualsevol fallada en el sistema.
- Revisar visualment que el cotxe no té cap cop important que pugui afectar a algun dels components i, sobretot, a la seguretat. Per descomptat, el vehicle ha de ser revisat si s’ha vist involucrat en algun accident de trànsit o ha tingut un cop ressenyable.
- Posar a prova el vehicle en circulació. És important revisar el cotxe en profunditat si es detecta:
- Sorolls anòmals. És cert que els cotxes emeten soroll durant la circulació. No obstant això, si es detecta un so que no és l’habitual, pot significar que hi ha algun problema o avaria. Segons el soroll que se senti, de quan i on procedeixi, pot tenir un significat. Per exemple, si el soroll s’emet en canviar de marxa, pot ser que els engranatges tinguin massa folgança o que els coixinets estiguin desgastats.
- Colors diferents del fum procedent del tub d’escapament: per descomptat, es tracta de cotxes dièsel i gasolina. No obstant això, el color pot donar pistes sobre el tipus d’avaria. Si el fum és blanc i espès quan s’arrenca, pot indicar que hi ha una incorrecta posada a punt del sistema d’injecció en el cas dels cotxes dièsel.
- Olors poc comuns, sobretot aquells que puguin resultar més químics. Per exemple, si el fum gris que surt del tub d’escapament fa olor de dolç, pot ser que s’està cremant el refrigerant
- El cotxe no reacciona bé. És a dir, sensacions o comportaments no freqüents en el vehicle. Per exemple, si el cotxe dona estirades, perd potència en accelerar o li costa arrencar, entre altres.
Finalment, es posa l’accent en la importància de portar tot l’equipatge correctament i evitar la sobrecàrrega del vehicle. En cap concepte s’ha de carregar el vehicle en excés o superar la massa màxima autoritzada. El pes afecta l’estabilitat, el cotxe pot trigar més a frenar i pot interferir en els sistemes de seguretat electrònics.
Sobre aquest tema, la càrrega no ha de sobresortir de la planta del vehicle i que ha d’anar bé subjecta perquè no surti projectada en cas de frenada o sinistre. El més aconsellable és l’ús d’elements de transport que poden fer la tasca més fàcil com són remolcs, portabicicletes o maleters de sostre. Aquestes solucions de transport poden llogar-se per hores, dies o setmanes gràcies al servei Rendibles que la companyia ha posat en marxa.
En definitiva, tan important és revisar el vehicle abans d’emprendre el viatge com fer una conducció responsable durant el trajecte. Només així es podrà gaudir del recorregut sense incidents.