Un informe de la Universitat de València recolza amb evidències científiques la reducció de la taxa d’alcohol a 0,1 mg per litre d’aire espirat per a reduir la sinistralitat, si bé adverteix que no és suficient si no s’acompanya d’altres mesures com incrementar els controls de alcoholèmia i les sancions.
L’estudi encarregat per la Direcció General de Trànsit (DGT), realitzat per l’Institut de Recerca en Trànsit i Seguretat Viària (INTRAS) de la Universitat de València, que s’ha presentat aquest dijous, respon a la intenció del Govern de reduir de 0,25 mg/l d’aire espirat a 0,1 mg/l, la qual cosa equival a 0,2 grams per litre en sang (0,5 actualment).
Per a això, el Congrés està tramitant una proposició de llei del grup socialista, el termini de presentació del qual d’esmenes acaba el pròxim 22 d’abril, ha explicat el director general de trànsit (DGT), Pere Navarro, qui ha assenyalat que encara que existeix consens entre els diferents grups polítics, “sortirà el que ses senyories decideixin i vulguin”.
No obstant això, Navarro ha subratllat que reduir la taxa d’alcohol al volant és un compromís moral amb qui van perdre la vida en la carretera a causa de l’alcohol. “Tenim una certa obligació ètica i moral”, ha dit.
L’alcohol, responsable de 100.000 morts en cent anys
Els resultats de l’informe són clars: l’alcohol continua sent un dels factors de risc més greus i persistents en la sinistralitat viària.
“Les dades indiquen clarament que tenim un problema #greu”, ha assenyalat el catedràtic de Seguretat Viària de la Universitat de València, Luis Montoro, un dels responsables de l’estudi, qui ha precisat que en els últims 100 anys han mort 20 milions de persones en el món i 100.000 a Espanya a causa de l’alcohol al volant, la meitat d’ells causats per conductors que havien begut.
A més, el problema s’ha incrementat, sobretot, en els tres últims anys, la qual cosa, al seu entendre, es pot deure a efectes col·laterals de la pandèmia. Així, el 34% dels conductors que han mort en carretera presentaven alcohol en sang i si, a això, se suma el consum de drogues i psicofàrmacs, la xifra ascendeix al 54%, ha exposat aquest expert.
Augmentar els controls i sancionar més el policonsum
L’informe proposa com a mesura prioritària la reducció de la taxa màxima d’alcohol a 0,1, d’acord amb les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut, la Unió Europea i el Consell Europeu de Seguretat en el Transport (ETSC).
Aquesta taxa ja està implementada des de fa anys en països com Suècia i Noruega, dos dels estats europeus que tenen les millors dades del món en seguretat viària i sinistralitat.
No obstant això, els experts destaquen que la baixada per si sola no seria suficient si no s’acompanya d’un conjunt de mesures complementàries com l’increment dels controls d’alcoholèmia, especialment en zones urbanes, amb una estratègia aleatòria i altament visible, i la generalització dels controls de doble prova (alcohol i drogues).
Advoquen, a més, per reformes legals per a sancionar de forma més eficaç el policonsum, potenciar les campanyes de conscienciació ciutadana i enfortir l’educació viària en autoescoles i programes de reeducació per a infractors reincidents.
L’informe també adverteix que la reducció dels límits legals d’alcoholèmia o l’enduriment de les sancions tenen un impacte limitat —si no nul— en el comportament dels conductors alcohòlics o dels qui consumeixen alcohol de manera habitual i excessiva.
En aquests casos, la dissociació entre el consum i la conducció no es produeix per la via punitiva, sinó amb programes específics de reeducació viària i tractament sanitari que poden resultar realment eficaços per a modificar les seves conductes de risc.
Per què no taxa zero?
Montero ha justificat la reducció de la taxa en assegurar que amb l’actual de 0,5 grams el risc de sofrir un accident amb víctimes és entre 3 i 5 vegades superior. No obstant això, no s’ha mostrat a favor d’implantar la taxa zero perquè hi ha molts medicaments i fruites que contenen alcohol, igual que alguns menjars i postres. De fet, els països que la tenen establerta, en la pràctica no multen si se supera aquest límit.
Amb el 0,1 es pretén donar un marge, igual que ocorre amb els radars, “per a no caure en conflictes legals”, ha explicat aquest catedràtic, que ha incidit en el fet que es tracta de no beure res abans de posar-se al volant.
En el mateix sentit, Pere Navarro ha explicat que cap dels països que tenen establerta una taxa zero són referents en seguretat viària i ha insistit que 0,1 mg equival a tolerància zero: “Ni ampolla petita ni res”.
També Antonio Avenoso, director executiu del Consell Europeu de seguretat en el transport, ha assenyalat que el missatge més clar és també el missatge més segur: “No conduir quan es begui”, i ha assenyalat que la mesura evitarà que “moltes vides siguin arruïnades o destruïdes”.
“Portem molts anys amb la mateixa taxa i amb aquests debats i cal fer alguna cosa. Aquesta és la mesura que els organismes recomanen i que ens fa l’efecte que la societat espanyola està preparada per a això”, ha sentenciat el responsable de la DGT.