Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Ciència en primera persona per fomentar les vocacions entre les noies

Maria Beltran Perelló, al laboratori / Fotograma del vídeo del Centre Dolors Piera

ARTICLES - ZONA 2

La Universitat de Lleida (UdL) commemora el Dia Internacional de les Nenes i les Dones a la Ciència, que se celebra l’11 de febrer, amb dos nous vídeos de la sèrie SOM STEM. Tu també ho pots ser!. Aquesta iniciativa audiovisual del Centre d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la UdL té com a objectiu trencar els estereotips i incentivar l’elecció de les carreres de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques (STEM, per les sigles en anglès) entre les noies, a través de models de referència d’exalumnes de la UdL. En aquesta ocasió, les protagonistes són la graduada en Ciències Biomèdiques Maria Beltran Perelló i la professora de Didàctiques de les Matemàtiques Maria Ricart Aranda.

Maria Beltran, alumna de l’Escola de Doctorat de la UdL, realitza la seua recerca sobre l’atròfia muscular espinal a la Unitat de Senyalització neuronal de l’IRBLleida. Considera que per dedicar-se a la ciència és fonamental tenir curiositat i recorda com la van influir dos professores de Química i Física a l’hora de decidir la seua carrera universitària.

Maria Ricart és és llicenciada en Matemàtiques i doctora per la UdL. Creu que a les disciplines STEM hi ha menys dones perquè falten referents. Pensa en ella mateixa i en les seues referents, que van ser la la mestra de l’escola rural i la professora de matemàtiques a l’institut. Creu que les dones poden humanitzar les disciplines científiques.

Els dos primers capítols d’aquesta sèrie els van protagonitzar l’Elena Rubies García, enginyera industrial per l’Escola Politècnica Superior de la UdL i doctoranda en enginyeria i tecnologia de la informació; i la Cristina Montserrat Rodríguez, titulada per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària de la UdL, degana del Col·legi Oficial de l’Enginyeria de Forests de Catalunya (CEFC) i directora de l’empresa Entrearbres.

#100tífiques

Una altra iniciativa d’aquest Dia Internacional són les xerrades de #100tífiques, promogudes per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Enguany hi ha participat la investigadora de la Universitat de Lleida i d’Agrotecnio-CERCA Bàrbara Baraibar, especialitzada en males herbes i agroecologia.

“És important que vegin a dones que es dediquen a la ciència perquè es trenquin estereotips. A més, m’agrada contribuir a exposar professions que potser ni coneixien, com l’enginyeria agronòmica, de la qual ningú del meu públic del 7 de febrer havia sentit parlar mai”, destaca Baraibar.

Comunicat de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya:

“L’any 2015 les Nacions Unides van proclamar el dia 11 de febrer com el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència amb la finalitat de denunciar l’escletxa de gènere en aquest àmbit, així com per donar visibilitat a l’activitat científica liderada per les dones i aconseguir l’accés i la participació plena de les dones i les nenes en la recerca.

Des de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya també volem commemorar el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència i adherir-nos als seus objectius.

En aquest sentit, la recent Llei de la Ciència de Catalunya i l’Estratègia d’igualtat de gènere en la ciència, que ha comptat amb la participació de la Comissió, són un pas ferm per avançar cap a la igualtat efectiva entre dones i homes en tots els agents del sistema de recerca i corregir les desigualtats de gènere en les diferents fases de la carrera científica i en les posicions de lideratge. L’Estratègia incorpora mesures per impulsar la transformació de la cultura organitzativa i l’estructura professional en la recerca per eliminar barreres sistèmiques, biaixos implícits i estereotips, així com per prevenir i reparar qualsevol forma de violència masclista i altres tipus d’assetjament. En definitiva, l’Estratègia pretén desenvolupar més de cent objectius, incorporar la perspectiva de gènere en tots els espais del coneixement i consolidar el model català d’igualtat de gènere en la ciència mitjançant el compromís integral de tots els seus agents.

La Catalunya del coneixement que estem construint entre totes i tots no vol prescindir del talent de les dones i les nenes. Fem-ho possible!”

Comunicat de CRUE Universidades Españolas:

“L’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar en 2015 una resolució en la qual defensava, justificava i proclamava la celebració anual, l’11 de febrer, del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, en reconeixement de la labor que exerceixen les dones en la comunitat científica i tecnològica. De la mateixa manera, i amb la finalitat d’abordar els reptes de la millora de la salut i de lluita contra el canvi climàtic de l’Agenda per al Desenvolupament Sostenible 2030, reivindicava la importància que les dones treballessin en aquests àmbits aportant noves perspectives, talent i creativitat.

La mateixa resolució instava, a més, a totes les organitzacions competents a fer costat a les dones científiques i a promoure l’accés de les dones i les nenes a l’educació, la capacitació i la recerca en els àmbits de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, l’art i arquitectura, i les matemàtiques (STEAM), com a estratègia per a aconseguir un desenvolupament econòmic global i sostenible.

Fidels a aquest mandat, és imprescindible que la universitat i totes les institucions educatives es comprometin seriosament amb l’activació de polítiques que afavoreixin l’accés de les dones i les nenes a la ciència i la recerca, procurant beques i recursos de major rellevància, promovent la seua participació en la intel·ligència artificial i en els camps d’enginyeria, informàtica i computació, així com desenvolupant programes que les empoderin, les visibilitzin i els dotin de millors i efectives mesures de conciliació.

Així, avui la Universitat recorda, una vegada més, que les dones i les nenes juguen un paper decisiu en la ciència, tecnologia, enginyeria, art i arquitectura, i matemàtiques (STEAM), tots ells àmbits fonamentals per al desenvolupament econòmic i sostenible de les nacions i per a la justícia social.”

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12