Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Catalunya, al capdavant de l’Estat en competències digitals a 2n d’ESO i en els primers llocs del món

És de les autonomies que més utilitza les TIC a l'aula i on hi ha més bretxa per qüestions econòmiques i d'origen

Alumnes amb motxilles anant a classe el primer dia de curs a l'INS Terres de Ponent de Mollerussa

ARTICLES - ZONA 2

Catalunya se situa al capdavant de l’Estat en competències digitals a 2n d’ESO i en els primers llocs del món. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi ICILS, realitzat per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu. Catalunya obté 518 punts, mentre que la mitjana espanyola està en 495 punts i la UE, en 493. Per davant de Catalunya només hi ha Corea (540) i República Txeca (525). Dinamarca obté la mateixa puntuació, és a dir, 518 punts. Alhora, Catalunya és una de les autonomies que més utilitza les TIC a l’aula, juntament amb Madrid i Canàries. També és on hi ha més bretxa per qüestions econòmiques i també entre nadius i immigrants.

En l’àmbit de l’Estat, Catalunya se situa en primera posició en competències digitals (518), per davant de la Comunitat de Madrid (514), Astúries (512), Castella i Lleó (507), La Rioja (505), Canàries (502) i Cantàbria (500). Totes aquestes autonomies estan per sobre de la mitjana espanyola (595) i també de la UE (493). La mitjana dels països participants en aquest estudi és de 476 punts.

Amb els seus 518 punts, Catalunya està per sobre de països com França (498), República Eslovaca (499), Alemanya (502), Noruega i Suècia (504), Hongria (505), Finlàndia (507), Letònia (509), Portugal (510), Bèlgica (511) i Taiwan (515).

Catalunya registra una diferència de 25 punts entre noies i nois, de 77 punts entre alumnes més afavorits i menys i de 43 entre nadius i immigrants.

Així, respecte al gènere, les noies mostren un rendiment en la competència digital significativament superior al dels nois (531 les noies i 505 els nois). A més, el percentatge de noies que no assoleixen la competència és menor (8% respecte al 13% dels nois).

El 69,4% dels estudiants de 2n d’ESO utilitzen diàriament les TIC per a tasques escolars en dies lectius, i el 58,6% ho fan en dies no lectius. El 71,1% les utilitza per a altres propòsits en dies lectius, el mateix percentatge que en dies no lectius. El 44,6% dels estudiants no tenen limitació parental en l’ús de pantalles en dies lectius, i el 62,4% no la té en dies no lectius. Al conjunt de l’Estat, el 41,5% dels alumnes de 2n d’ESO no té límit a l’hora d’utilitzar pantalles en dies lectius i el 68,4% no la té en dies no lectius. Els percentatges de la UE se situen en el 59,4% i en el 75,1%, respectivament.

Diferències entre centres públics i concertats

Les proves ICILS a Catalunya les van dur a terme el 2023 un total de 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius de diferents titularitats -34 centres públics i 16 centres de titularitat concertada-. Pel que fa a la titularitat, l’alumnat dels centres privats obté una puntuació en la competència digital més alta que el dels centres públics (542 versus 505).

L’estudi també conclou que el nombre d’ordinadors a la llar i l’experiència de l’alumnat en l’ús de les TIC afavoreix la competència digital.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12