La Comissió Europea ha assegurat que treballarà en “alternatives” per tenir una “solució operacional” que garanteixi l’ajuda a Ucraïna en cas que Hongria no aixequi el seu veto. “No hem aconseguit assolir la unanimitat […], però invertirem tot el temps per assegurar que, passi el que passi en el pròxim Consell Europeu, arribarem a una solució”, ha expressat la presidenta de l’executiu, Ursula Von der Leyen, en la roda de premsa posterior a la reunió dels 27. En aquest sentit, els diferents estats membres es tornaran a reunir de forma extraordinària el pròxim mes de gener -o a principis de febrer- per tractar novament la revisió del pressupost comunitari, que inclou una partida de 50.000 milions d’euros d’ajuda financera per a Kíiv.
En la mateixa línia s’ha expressat el president del Consell Europeu, Charles Michel, qui ha apuntat que les institucions europees faran servir “tots els arguments” per convèncer Hongria perquè canviï la seva posició. “Sabem que és un repte, però és important, i penso que el debat d’ahir va ser una ocasió per entendre millor les eines que podem fer servir en les pròximes setmanes”.
De fet, durant la roda de premsa, tant Michel com Von der Leyen han subratllat en diverses ocasions que només Hongria s’ha desmarcat del suport a Ucraïna i que, malgrat tot, el missatge que ha enviat la UE amb l’obertura de les negociacions d’adhesió és “molt important”.
Al mateix torn, ha recordat que el suport a curt termini a Kíiv està garantit, amb una nova entrega de préstecs per un import de 1.500 milions d’euros en les pròximes setmanes.
Per la seva banda, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, s’ha mostrat “convençut” que la pròxima presidència del Consell de la UE, a càrrec de Bèlgica, serà capaç de tancar un acord per la revisió del pressupost comunitari.
Precisament Sánchez ha aprofitat la roda de premsa -la seva última durant la presidència espanyola- per valorar el semestre europeu, el qual ha qualificat de “molt satisfactori”. Entre les actuacions més rellevants, Sánchez ha destacat l’inici de les negociacions d’adhesió amb Ucraïna, la cimera entre la UE i els països de l’Amèrica Llatina i el Carib i els més de 40 expedients legislatius que s’han tancat.