El porto-riqueny Bad Bunny i la colombiana Karol G són els artistes més escoltats en els 15 anys de Spotify a Espanya, els mateixos que acaba de complir aquesta companyia, convertida en la número 1 d’àudio en “streaming” a tot el món.
Són algunes de les dades ofertes aquest dilluns a Madrid en una trobada amb la premsa amb motiu d’aquest aniversari de la plataforma sueca, en la qual Rosalía és la figura nacional amb més reproduccions en l’àmbit mundial i que la sessió 52 de Bizarrap i Quevedo es manté com la cançó de major seguiment a Espanya.
Registrada en 2006, quan Spotify va ser llançada públicament en 2008 des de Suècia, les taxes de pirateria es menjaven el mercat, especialment a Holanda i Espanya, i el que es deia mercat digital es basava en les descàrregues, sobretot en els antics ‘politons’ per a mòbils.
Va ser tot un canvi de mentalitat, sobretot per als propietaris de la música, les companyies discogràfiques i els artistes. Aquesta ja no es venia, sinó que es llogava a l’oïdor potencial, alguna cosa que a llarg termini es va mostrar com la millor solució per a un mercat que s’enfonsava.
Avui és present en l’àmbit global en 183 mercats, amb més de 550 milions d’usuaris que gaudeixen regularment el seu catàleg amb més de 100 milions de cançons en catàleg, més de 220 milions d’ells sota alguna modalitat de pagament.
Pel que fa a l’evolució dels artistes espanyols, s’ha produït un augment de més de 2.300% des de 2008, des dels 2.800 presents llavors als 70.400 que apareixen actualment, dels quals més de 680 han superat el milió de reproduccions mensuals.
Amb iniciatives com el recent festival Equal Fest, celebrat al setembre a Madrid i Buenos Aires, un dels reptes en la música serà “ser part de la solució” enfront de l’asimetria que impera en la visibilitat de les artistes femenines, la qual cosa té repercussions materials: només una de cada cinc figura en la llista d’èxits.
“I respecte a la intel·ligència artificial, mantenim la cautela pròpia amb la qual les empreses en general ho estan mirant; qualsevol millora tecnològica que ajudi a les connexions entre artistes i fans ho celebrarem, però dins d’un marc legal que tingui en compte la protecció dels drets”, ha afegit Melanie Parell, cap de Música per al sud i est d’Europa.
Més enllà, l’atenció de Spotify està posada actualment en els pòdcasts. Amb més de 5 milions en només cinc anys, més d’1 milió en espanyol, aquesta empresa és líder mundial en l’escolta d’aquesta mena de formats, gràcies a espais com “Entén la teva ment”, “Ningú sap res” i “The Wild Project“, els més reproduïts a Espanya.
El futur també estarà en l’entrada en el seu catàleg també dels audiollibres, alguna cosa que és una realitat des d’aquest mateix mes al Regne Unit i Austràlia i que “vindrà a Espanya, encara que de moment es desconeix quan”.