En un món cada vegada més digitalitzat, la preocupació per la seguretat en internet cobra més pes que mai entre els espanyols. Tenint en compte l’augment del comerç electrònic, les transaccions en línia i l’ús de dispositius connectats durant els últims temps, la necessitat de protegir la informació personal i financera és més crucial que mai.
Aquesta digitalització ha portat múltiples beneficis, però també ha donat lloc a un nou concepte: la ciberseguretat. El robatori de dades, els ciberatacs a infraestructures o la suplantació d’identitat són delictes que estan a l’ordre del dia i poden minar la confiança dels usuaris i posar en dubte, en conseqüència, aspectes com la continuïtat del negoci. Segons les últimes dades de INCIBE, publicats en el seu Balanç de Ciberseguretat relatiu a l’any 2023, s’ha produït un augment del 24% en aquesta mena d’incidents en comparació amb 2022. En total, l’entitat ha gestionat 83.517 episodis, dels quals més de 58.000 han afectat la ciutadania i la resta –més de 22.000– a empreses privades. Es tracta d’un fenomen que continua en ascens, segons el Balanç de Criminalitat elaborat pel Ministeri de l’Interior perquè, en el primer semestre de 2024, a més, es van sumar 237.640 infraccions, un 9,2% més que l’any anterior, i gairebé un 20% del total de criminalitat a Espanya.
Amb tot això, la seguretat en les compres en línia s’ha posicionat com un aspecte crucial en l’era digital, especialment a Espanya, on el comerç electrònic ha experimentat un creixement significatiu. Sense anar més lluny, i segons un estudi realitzat per la plataforma de cerca d’ocupació InfoJobs, la ciberseguretat continua sent una preocupació per al 43% de les empreses. En aquest sentit, i entenent que la seguretat de les dades dels usuaris és una cosa crucial per a generar la confiança necessària, PromoFarma by DocMorris comparteix com la companyia treballa i gestiona tots els processos de compra amb l’objectiu de brindar la seguretat necessària i protegir els seus consumidors.
Aquests processos aporten seguretat i privacitat en les comunicacions que es realitzen durant les transaccions en línia. En aquest sentit, es torna fonamental, entre altres, la integració d’una plataforma segura per al processament de pagaments on s’encripten totes les dades dels clients, inclosos els números de les targetes de crèdit, proporcionant seguretat i privacitat als usuaris durant tot el procés de compra.
Com poden els consumidors protegir-se en les seves compres en línia?
Per a protegir la informació personal i financera en línia, és convenient seguir unes bones pràctiques de seguretat, entre les quals, destaca les següents:
- Usar contrasenyes segures i úniques, és a dir, que siguin robustes i complexes, i diferents per a cada servei en línia utilitzat. Per a implementar aquestes pràctiques, l’ús d’un gestor de contrasenyes és molt recomanable.
- Sempre que és possible, habilitar l’autenticació en dos passos (2FA), això agrega una capa extra de seguretat per a evitar accessos no autoritzats.
- És important assegurar-se que el comerç al qual s’està accedint sigui legítim, revisar opinions i experiències d’altres clients, a més de si té algun segell de confiança en línia. També és recomanable revisar les polítiques de privacitat i comprovar la informació legal del comerç.
- Verificar que la comunicació sigui segura mitjançant l’ús d’HTTPS. L’URL del comerç ha de començar amb https://
- Cap comerç electrònic sol·licitarà informació delicada, per la qual cosa evita compartir informació que no és necessària. Compte amb els correus i missatges sospitosos.
- Utilitzar mètodes de pagament segurs. Es pot optar per l’ús de targetes virtuals, PayPal o altres mètodes que ofereixin protecció contra fraus.
- Desconfiar d’ofertes massa bones per a ser veritat, els estafadors solen atreure a les víctimes amb promocions irreals.
És una realitat que, el mètode de compra en línia ha augmentat en els últims temps a causa d’una major digitalització reflectida a escala mundial. Per aquest motiu, les empreses han d’adaptar-se als comportaments dels usuaris, i oferir seguretat i satisfacció als qui aposten per les seves compres a través d’aquests canals.