L’associació d’usuaris financers (Asufin) denuncia la “desprotecció” dels consumidors en casos de ciberatacs bancaris. Asufin considera que el sistema judicial “no està donant una resposta adequada” als afectats i considera que hi ha “un entramat de buits de seguretat” que “perjudica” als usuaris. En aquest sentit, l’entitat s’ha fet ressò d’una sentència d’un jutjat de Barcelona que dona la raó al BBVA i creu que el banc “no és responsable” en un cas de ‘phising’ -pesca de dades- perquè l’usuari va facilitar alguns codis. El document judicial precisa que si l’afectat, “nerviós per la situació”, va facilitar contrasenyes “ha d’assumir les conseqüències dels seus actes”.
Asufin critica que la sentència “no doni rellevància” al fet que el mòbil de l’afectat va “identificar directament” la trucada com a BBVA o que l’interlocutor es dirigís a ell pel seu nom i cognom. “Li van donar determinades dades que li van fer creure legítimament que parlava amb el seu banc”, defensa l’associació.
L’entitat apunta que l’entitat bancària “és la que disposa dels mitjans de seguretat per protegir adequadament els fons i transaccions” i demana que “no s’imposi la càrrega de les proves” en els consumidors.
Les estafes digitals en l’entorn bancari han experimentat un fort creixement en els últims anys, segons les dades de l’Autoritat Bancària Europea (EBA). Darrerament, el comitè d’Afers Econòmics del Parlament Europeu també ha apostat per revisar les directives de serveis de pagaments i generar “incentius reals” perquè els bancs actuïn.