Arrels Sant Ignasi ha emprès aquest Nadal la campanya ‘Fes d’aquest pis una llar’, una iniciativa de captació de fons destinada a renovar i millorar alguns dels nou pisos de suport per a persones en situació d’exclusió social que té a Lleida amb una oferta de 22 places. La campanya té com a objectiu recaptar uns 12.000 euros per poder acomplir diverses reformes als domicilis per tal de fer-los més acollidors i que les persones residents puguin endegar un procés de recuperació integral. Tanmateix, l’entitat alerta que la crisi de l’habitatge “dificulta” l’accés d’aquestes persones al mercat de lloguer i fa que hagin de viure més temps als pisos de suport.
La majoria dels usuaris dels pisos són persones que han viscut situacions de carrer. Rosa Majoral, directora d’Arrels, explica a l’ACN que “els pisos es van utilitzant i es van desgastant i per a nosaltres és important fer-hi un cert manteniment, fer canvis de mobiliari i reformar certes cuines”, per això l’entitat reclama fons per la campanya. Precisament, la iniciativa ‘Fes d’aquest pis una llar’, és la continuació de la posada en marxa el 2022, ‘Moblem una llar, moblem una vida’, a la qual es van recaptar més de 7.000 euros.
Les persones que resideixen als domicilis de l’entitat tenen accés a “un ampli ventall” de tallers i activitats que “fomenten l’autonomia, la participació i la cohesió comunitària”. A més, reben suport psicològic continuat i un acompanyament en la formació i la recerca de feina, amb la mirada posada en l’autonomia final de cada persona, segons ha detallat l’educador social Carlos Castán. La iniciativa d’enguany ha donat el tret de sortida al novembre i les aportacions es poden fer a través del web de l’entitat, amb transferència bancària o BIZUM amb el codi 33638.
Inicialment, els usuaris acostumaven a viure als domicilis de suport entre un i dos anys, però la crisi de l’habitatge ha fet que el termini de residència augmenti. El preu d’una habitació en un pis compartit a Lleida ja ronda els 400 euros, en un mercat que està molt enfocat en els estudiants. “És difícil si cobres poc més de 1.000 euros i ets una persona de mitjana edat, de més de 40 anys”, afegeix Majoral. A més, Arrels Sant Ignasi denuncia que alguns propietaris i immobiliàries discriminen llogaters pel seu origen estranger.
Finalment, des de l’entitat constaten un “empitjorament” de la situació del sensellarisme a Lleida. L’any 2024 l’entitat va atendre 230 persones que dormien als carrers de la ciutat. Majoral explica que enguany ja n’han atès 145, “tenint en compte que durant una part de l’any no hem pogut acollir a tothom per manca de recursos i per la saturació dels nostres serveis”. Aquesta situació ha impedit fer el seguiment pertinent a 225 persones, segons l’entitat.
Arrels realitza múltiples iniciatives per ajudar les persones que en situació de carrer. Al centre obert del carrer Panera cada dia atenen uns 30 usuaris (60 els caps de setmana) i enguany ha recaptat 13.700 euros per millorar l’espai.













