Animac 2019, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, organitzada per l’Ajuntament de Lleida i amb el suport de l’ICEC – Institut Català de les Empreses Culturals, l’ICAA – Instituto de la Cinematografía y las Artes Audiovisuales – i CaixaForum Lleida, entre altres col·laboradors, tindrà com a tema principal el món de l’animació stop motion, una tècnica que dona vida fotograma a fotograma a personatges de plastilina, titelles, ceràmica, fotografies, pintura sobre vidre i tants altres materials com la imaginació de l’artista pugui somiar. Tot inspirant-se en l’stop motion i jugant amb el volum, els materials i les textures tan característics d’aquesta tècnica, un any més, l’il·lustrador i animador lleidatà Carles Porta ens sorprèn amb la imatge per aquesta 23a edició d’Animac.
Del 21 al 24 de febrer del 2019, Animac explorarà aquesta tècnica animada, a través de projeccions, conferències i d’altres activitats especials. Es tracta d’una tècnica tan antiga que forma part dels mateixos inicis del cinema i que ara està vivint una veritable edat d’or. En paraules de la directora d’Animac, Carolina López, “D’Starewitch a Wes Anderson, són molts els realitzadors que veuen en l’stop motion un insuperable mitjà d’expressió on tota mena de mons caben en una taula. Els films realitzats en aquesta tècnica compten amb la fisicitat dels objectes i els titelles, que atorguen una càrrega emocional i plàstica inigualable. Fa un parell de dècades semblava que l’stop motion seria desbancat pel 3D, lluny d’això està vivint internacionalment un dels seus millors moments”.
Per la seva banda, la tinent d’alcalde i regidora de Cultura de l’Ajuntament de Lleida, Montse Parra ha remarcat: “esperem amb moltes ganes aquesta 23a edició que, un cop més, des de l’Ajuntament de Lleida, desitgem sigui un èxit de participació i implicació de la ciutat i el territori; així com Lleida esdevingui referent internacional de l’animació durant la setmana del 21 al 24 de febrer”.
L’stop motion és una tècnica que permet un extens i variat ventall de sub-tècniques com ara la pixilació o moviment de persones foto a foto, l’animació de sorra, de titelles, de plastilina, de ceràmica, de pintura sobre vidre, entre moltes altres. Aquesta llibertat i versatilitat atorguen a aquesta tècnica un lloc central en tot el que té a veure amb l’experimentació formal i plàstica i la cerca de llenguatges propis.
Un cartell amb el segell de l’animador i il·lustrador Carles Porta
El cartell d’aquesta edició d’Animac ret homenatge a la tècnica de l’stop motion, com explica el seu creador, Carles Porta:
“Aquest any el tema d’Animac serà l’stop motion, així que s’imposava fer un cartell en volum. Primer vaig pensar en Gulliver, rodejat de persones diminutes, inconscient a la platja. També vaig pensar en el Golem. Després, en un retrat de grup d’estranys personatges de plastilina. També vaig imaginar una ciutat futurista feta de material reciclat. Un superheroi contemplava el crepuscle assegut al límit d’una teulada. En un moment donat, una duna de sorra va colgar la ciutat. Era un ésser amorf amb ulls de petxina. Però res d’això acabava de funcionar. Sobre una tela negra de vellut, vaig començar a combinar les restes de tots aquests projectes fracassats. Primer van aparèixer alguns personatges que no tenien cap història a explicar. Un fantasma, un papagueno, un vampir dragqueen i una ballarina. Finalment i definitivament, sobre la taula de l’estudi van aparèixer el cos i les extremitats d’un ésser fet de moltes matèries diferents, i estava tan sobreexcitat per totes les possibilitats de ser, que li va explotar el cap”.
Animac 2019 bat rècords i rep més de 1.000 projectes en la convocatòria oberta, un 30% més que l’any anterior
La nova edició d’Animac està batent rècords abans de començar amb més de 1.000 projectes rebuts en la convocatòria oberta, prop de 300 films més que l’any anterior, procedents de 66 països com ara França, Anglaterra, Iran, Estats Units, Corea del Sud, Xina, Finlàndia, Japó, Xile, Taiwan, Alemània, Bulgària, Brasil, Mèxic, Israel, entre altres. La participació catalana i espanyola també ha augmentat proporcionalment.
A més del seu complet programa de projeccions – amb les seccions habituals de llargmetratges, curtmetratges, curts d’estudiants de tot el món, monogràfics i sèries – Animac 2019 oferirà un any més conferències i activitats de la mà dels grans de l’animació per a autors, professionals i estudiants, espectacles en directe, tallers, i la secció Petit Animac per al públic familiar.
Peter Lord, director i cofundador d’Aardman Animations, convidat especial d’Animac 2019, entre altres grans noms de l’animació stop motion
Animac 2019 rebrà amb tots els honors al britànic Peter Lord, director i cofundador de l’emblemàtic estudi d’animació stop motion Aardman Animations, fundat l’any 1972. Aardman és l’estudi mundialment conegut per donar llum a personatges com Wallace & Gromit o El Xai Shaun i per llargmetratges familiars de culte com “Chicken Run” (2000) o “Pirates!” (2012), tots dos dirigits per Lord. Uns anys abans d’aquest boom internacional, Peter Lord va alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop motion més transgressors dels 80 i els 90 i avui és un dels grans referents mundials de l’animació. Animac retrà homenatge a Peter Lord amb un premi especial per celebrar la brillant trajectòria de la seva productora que amb 10 nominacions als premis Oscar, n’han recollit 4 estatuetes.
Animac 2019 comptarà també amb la presència de Chris Lavis i Maciek Szczerbowski, duo canadenc d’animadors stop motion i reconeguts internacionalment pel seu premiat curtmetratge “Madame Tutli-Putli” (2007), nominat als premis Oscar de l’Acadèmia de Hollywood. Des del 1997, Chris i Maciek treballen en tàndem sota el segell Clyde Henry Productions creant films, anuncis, i d’altres peces més experimentals.
Amb motiu de la seva presència a Animac 2019, Chris i Maciek presentaran la primera peça de realitat virtual animada en stop motion i que porta com a títol “Gymnasia”. Un experiment d’allò més immersiu, atmosfèric, i una mica esgarrifós.
El talent local estarà representat amb els realitzadors catalans Anna Solanas i Marc Riba, fundadors de l’estudi barceloní I+G Stop Motion, l’obra dels quals s’ha vist en festivals de tot el món i amb el seu darrer treball ‘Cavalls Morts’, són els primers catalans a entrar en la llista de curts animats elegibles als premis Oscar d’enguany.