Lleida presentarà un dels principals actes que celebra Catalunya com a capital mundial de la gastronomia aquest 2025. Aquesta activitat serà un pícnic multitudinari que es farà al marge esquerre del riu Segre el 29 de març, un acte ple de gastronomia de proximitat, activitats infantils i agroculturals, concerts de música i molta activitat cultural.
Deixeu-me destacar que aquesta activitat té un mèrit de sortida, de fonament. Això és perquè l’equip de Turisme de Lleida abans de planificar la proposta va reunir en una taula a representants de la Marca Horta, Fecoll, Productors de l’Horta i altres entitats per dissenyar conjuntament una activitat atractiva que posicionés Lleida com a capital gastronòmica mundial. Molt ambiciós, no? Diu un proverbi àrab: “Qui s’obstina a pegar-li una pedrada a la lluna no ho aconseguirà, però acabarà sabent manejar la fona”.
I aquí estem, visualitzant el potencial gastronòmic i agroalimentari de la nostra ciutat i de tot Ponent.
La celebració d’un esdeveniment central a la vora del riu Segre per commemorar la designació de Catalunya com a regió mundial de la gastronomia representa una oportunitat estratègica per a Lleida. La nostra ciutat, amb el seu patrimoni agrari gaudeix de l’Horta de Lleida, una de les hortes més històriques i productives d’Europa. L’Associació de productors i productores de l’Horta participarà en l’acte presentant parades de productes de proximitat, oferint activitats infantils vinculades al món rural i també creant un espai gastronòmic amb productes de proximitat de l’Horta. La ubicació al riu Segre simbolitza la connexió entre el territori i la seva capacitat productiva. Involucrar productors i productores de l’Horta en aquestes propostes permet mostrar la diversitat de cultius de proximitat, des de fruites d’estació fins a ous, carn de vedella, melmelades, conserves o begudes ecològiques que es podran provar en un lloc ben especial i central de la ciutat de Lleida. A més, la música en viu, actuarà com a eix cohesionador de la festa.
D’altra banda, aquest esdeveniment servirà per posicionar Lleida com a referent en turisme gastronòmic i sostenible. Segons dades recollides per iniciatives com Eat the World, el 76% dels viatgers prioritzen la gastronomia en les seves eleccions, i un 58% valoren els esdeveniments que integren sostenibilitat. Aquest tipus d’actes reforcen el teixit comunitari i la complicitat entre Horta i ciutat. En aquest context de globalització, reivindicar les arrels agràries i les tradicions culinàries com la coca de recapte, els caragols, la fruita, la carn de qualitat o la samfaina faran que futurs visitants ens recordin amb tots els sentits i recomanin Lleida com un destí interessant i autèntic. Lleidatans i lleidatanes animeu-vos a participar d’una festa que és vostra. Us esperem al gran pícnic de Lleida el 29 de març a les 12 hores i durant tota la tarda. Anoteu a les vostres agendes que serà una gran festa amb sabor 100% lleidatà!