Les obres de construcció del futur heliport nacional d’Andorra, ubicat a la Caubella, comencen aquesta setmana. La idea és que la infraestructura estigui plenament operativa a finals de 2025 i compleixi amb diversos dels objectius del govern del Principat, com ara avançar en el desenclavament del país, afegir seguretat als vols i extraient-los del centre de la parròquia de la Massana i, finalment, obtenir una infraestructura de titularitat pública.
El secretari d’Estat andorrà de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, va assegurar que aquest nou projecte dona resposta “a una anhelada reivindicació”. L’heliport centralitzarà els vols nacionals i internacionals i serà el punt fronterer aeri d’Andorra amb l’exterior.
Pel que fa a les mesures i al tipus de vols que s’hi podran fer, el director d’Energia i Transports, Carles Miquel, va explicar que l’heliport està dimensionat a les necessitats actuals i futures del país. Així, permetrà acollir aeronaus de mida mitjana i també admet l’operació d’helicòpters grans, tant per emergències com visites d’Estat. Es preveuen de 2.000 a 3.700 operacions anuals en funció dels escenaris, excloent la inducció del trànsit si la tecnologia eVTOL (futurs helicòpters elèctrics) esdevé operable. També es permetrà l’establiment de rutes comercial i vols regulars.
L’edifici mixt preveu tenir un hangar d’estacionament de 800 metres quadrats compartimentat per albergar fins a 7 aeronaus. L’edifici inclou zones de tractament de passatgers (420 m²), zones comercials i oficines (860 m²). La pista és de 100x20m. En relació amb el calendari previst, el camp de vol es preveu que estigui enllestit a mitjans del 2024 i els edificis annexos estaran acabats a mitjans del 2025.