Què és el ioga per a nens?
És unir el cos, amb el seu moviment, i la ment. A través del fil conductor del ioga fem postures que els hi permet moure’s per la sala on es practica. Cal tenir en compte que va bé pel sistema immune, el seu desenvolupament, la psicomotricitat, l’estructura muscular, gestionar les seves emocions i afavorir el nivell cognitiu.
En un nen mogut, com s’aconsegueix que es relaxi durant la classe?
El fil conductor del ioga es fa a través de contes i jocs. Aquesta és la clau per poder fer les postures i, en certa manera, convertir-se en els animals o en allò que estan escoltant. Això s’ho emporten com una vivència. Aquí també entra el mindfulness, que és la relaxació, atenció plena i la respiració, perquè estan atents en el moment present. També fem servir música i es fomenta el moviment perquè els nens es puguin expressar lliurement i se sentin alliberats d’emocions i coses que han viscut o recorden.
Així doncs, una classe de ioga per a nens es divideix en dues parts: una d’explosió i una altra de relaxació?
Exacte. Quan ho han tret tot a nivell corporal de postures i se senten alliberats arriba l’atenció plena, el que es coneix com a mindfulness. A més, jo també ho treballo a través amb l’artteràpia, perquè ho integren millor a través de la creació i les seves mans. Així, comencem amb la benvinguda, els hi explico també què farem aquell dia i fem escalfament i estiraments adaptats a com venen i la seva energia. Posteriorment, fem expressió lliure perquè s’activi tot el cos i després fem el ioga a través d’un fil conductor com pot ser un conte, una cançó, una història o una experiència. Més tard, arriba el mindfulness, moment en què ens asseiem per relaxar els ossos i ho fem a través de l’artteràpia. Per exemple, ara a l’estiu recreem que anem a la platja, ens convertim en animals del mar i la seva illa serà l’estora on es faran les postures. En el moment de la relaxació fabriquem un vaixell que també pinten i dibuixen. Si són més grans també introdueixo la gestió emocional, posant-li per exemple nom o que diguin les seves fortaleses. Després el fiquem a la panxa perquè facin respiració i es relaxien, i quan tanquen els ulls creo les onades. Al final, compartim l’experiència de la classe. Allò que han creat s’ho emporten a casa perquè ho apliquin.
-S’adapta a les corresponents edats…
Sí. De fet, durant la classe els acompanyo i els guio, a més d’interactuar amb ells, i junts fem l’experiència i treballem totes les àrees: el ioga amb les postures a nivell intern d’ossos, estructura, agilitat, autonomia; relaxació a nivell ment perquè siguin conscients del que estan fent, i, a través de l’art, gestió emocional. És com un engranatge d’un cotxe perquè tot funcioni. Inclòs, als més grans els hi faig visualitzacions, integrant citada gestió emocional. També depenent de la classe jo vaig creant.
Llavors, no és la típica classe de ioga d’adults que gairebé tothom té al cap…
Res a veure. Evidentment, hi ha un part de ioga amb les postures, però tot adaptat als nens. Cal pensar que en una classe pura de ioga només aguantarien uns 10 minuts màxim, perquè ho trobarien avorrit i no estarien motivats.
A partir de quina edat es pot començar a fer ioga?
Des dels tres anys i amb aquesta metodologia fins als 11 o 12 anys, des d’infantil fins a primària. Llavors, pels més petits també faig ‘ioga-comte’, és a dir, a través d’un comte real fem l’aventura que s’explica amb les postures del ioga. Jo primer faig la postura per mostrar-la i qui la vol fer la fa, no obligo, perquè si no volen llavors els hi dic si em volen ajudar i això els hi encanta.
El mètode Montessori té molt a veure, pel que veig…
Sí, perquè guanyen confiança i autonomia, se senten útils, gestionen les emocions, etcètera. Això els hi serveix per al dia a dia i per tota la vida.
Quins beneficis té el ioga per a nens?
Són molts. Mostra d’això és que fomenta la calma, la relaxació a nivell intern, millorar l’estructura, el sistema immune els augmenta, se senten valorats, tenen més autoestima, es reforça l’autonomia i el benestar emocional, saben autoregular les emocions, es potencia l’amistat i la cohesió de grup, se senten plens en cos i ment a la vegada, millora el nivell cognitiu, són més autònoms i també saben que tenen eines i valors per atrevir-se a afrontar les dificultats i les pors, a més de millorar el control i atenció de la respiració. De fet, cal indicar també que Va més enllà de les típiques classes de ioga i gràcies a les experiències que expliquem i fem.
Quants nens poden estar com a màxim en una classe?
Màxim 12 perquè jo pugui tenir l’atenció per ells i ells se sentin atesos. A més, sempre faig dos grups: un de 3 a 6 anys, de 45 minuts, i un altre de 7 a 11 anys d’una hora. I com he comentat abans, sempre s’adapta la classe a ells i al moment de com arriben. També l’espai ha de ser en una sala que estigui lliure d’objectes que els distregui. Quan fem l’escalfament i l’expressió lliure es mouen per la sala i han de tenir espai suficient.
I com surten després de fer una classe?
Relaxats o calmats internament, i això és molt positiu, tant per ells com per les famílies, que inclòs veuen canvis en els nens. Les experiències per ells són molt enriquidores, ja que assimilen que les postures també serveixen per empoderar-se i expressar-se. A més, entre nens i nenes també s’ajuden, que és com hauria de ser la societat actual en la qual vivim.