L’aeroport de Lleida-Alguaire està realitzant aquesta setmana les proves per integrar el sistema EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) en vehicles aeris no tripulats. Es tracta d’un sistema de suport per als sistemes de navegació aèria per satèl·lit que augmenta la precisió i fiabilitat dels GPS. El sistema EGNOS està desenvolupat per l’Agència Espacial Europea i les proves es fan en una aeronau d’EHang, empresa xinesa que l’octubre passat va inaugurar a Alguaire la primera base de vehicles aeris autònoms d’Europa.
L’aparell s’enlaira entre 3 i 4 vegades al dia per recopilar informació. En concret, les proves es fan amb el vehicle d’EHang EVTOL EH216-S al vertiport ubicat dins l’aeroport de Lleida-Alguaire, un taxi-dron sense conductor per a un màxim de dues persones que s’enlaira i aterra verticalment.
El principal avantatge d’implementar aquest sistema als drons és que permet definir unes rutes aèries preestablertes on es “garanteix” que la nau “sempre compleix el recorregut”. Això en “garanteix la seguretat” i obre la porta al “desplegament d’operacions de mobilitat aèria urbana en entorns més exigents”, va explicar el vicepresident d’EHang a Europa i Llatinoamèrica, Ricardo Ortega.
De fet, l’objectiu del projecte és “demostrar” que amb la tecnologia actual és possible desplegar una xarxa preestablerta d’aero-taxis, ja que la normativa actual, diu Ortega, és “molt exigent” i no permet la circulació de naus aèries no tripulades.
Les proves van començar la setmana passada i s’allargaran fins a aquest divendres. Es fan entre 3 i 4 vols diaris per agafar el màxim nombre d’informació. En concret, les proves busquen tres objectius. Per una banda, habilitar les capacitats del sistema EGNOS a bord del vehicle no tripulat per proporcionar una guia de navegació precisa i sencera. D’una altra banda, vol desplegar EGNOS a l’aeroport d’Alguaire i demostrar com aquest pot donar suport a operacions aèries, mentre que en un darrer punt també es busca desenvolupar, provar en vol i validar els criteris de disseny d’un procediment de vol EGNOS.
Al projecte hi participen, a més d’EHang i Aeroports de Catalunya, l’empresa catalana PildoLabs, l’empresa Eliance, l’associació ARC, l’operador ThalesAlenia Space i la Universitat Politècnica de Timisoara.