Equitat.org ha alertat que l’educació a Catalunya ha entrat en una fase de “cronificació” dels mals resultats i de les desigualtats educatives, segons l’Anuari 2026. Davant d’això, defensa “replantejar profundament” el sistema i les polítiques per atacar els problemes “de finançament, d’ineficiència i de manca de prioritats que arrossega”.
L’informe constata que els resultats no han millorat i això acaba produint “un estancament, o fins i tot retrocés”, dels indicadors principals de progrés i trajectòries dels alumnes. El treball assegura que bona part s’explica pel pes de l’origen social i les desigualtats. Davant d’això, ha insistit en la necessitat d’invertir més recursos però especialment en els centres i alumnes més vulnerables.
Entre d’altres, l’anuari explica que la taxa d’idoneïtat a 15 anys -percentatge d’alumnes d’aquesta edat que estan matriculats al curs que teòricament els correspon, que és 4t d’ESO- ha deixat de millorar des del 2021-2022 (86%), que la de graduació de l’ESO ha passat del 93% al 87% entre 2019-2020 i 2023-2024. A més no se supera el 80% de joves amb estudis secundaris postobligatoris.
Això va acompanyat de mals resultats en proves internacionals, com PISA, PIRLS o TIMSS. L’informe explica que aquests resultats estan en sintonia amb els obtinguts en les proves de finals d’etapa. En conjunt, el 2025 les puntuacions en aquestes proves a 6è de primària i 4t d’ESO no van recuperar els nivells prepandèmics, i el percentatge d’alumnes en el nivell més baix de competències es “cronifica” en valors força elevats.














