Un dels indicadors de la supervivència d’un poble, a banda de l’escola, és l’existència de com a mínim un bar i una tenda de productes alimentaris. Precisament, per potenciar i fer més atractiu el comerç local, nou municipis del Segrià estan enllestint el projecte “Al poble hi ha de tot”, una proposta, pionera Catalunya, adreçada també a promoure els productors locals i donar un millor servei als veïns i veïnes de les poblacions implicades. La iniciativa consisteix a crear una xarxa de distribució que permetrà als compradors disposar, prèvia demanda, d’una oferta àmplia de productes de proximitat. Els municipis que inicialment s’han associat per desenvolupar el projecte són Alcanó, Almatret, Aspa, Llardecans, Montoliu de Lleida, Sarroca de Lleida, Sunyer, Torrebesses i Torre-Serona, tots ells pertanyents a l’agrupació de Micropobles del Segrià. “Al poble hi ha de tot” utilitza també elements tecnològics. Les tendes integrades en el projecte disposaran d’una tablet on el comprador podrà visualitzar, com si fos una “botiga virtual”, els productes ofertats, escollir els que desitgi i formalitzar l’encàrrec. Al cap de pocs dies, l’usuari rebrà la comanda en aquest mateix comerç, sense tenir que moure’s del poble. En aquesta fase inicial l’oferta inclou embotits i carn, formatge, fruita dolça, fruits secs, oli, vi o cervesa i productes de rebosteria, entre altres aliments, a més de serveis com el de fuster o serraller, sempre procedents de productors o professionals dels municipis que participen en la iniciativa. El desenvolupament del programa ha anat a càrrec de Manel Pellisé, tècnic de projectes per afrontar el repte demogràfic, encarregat del desenvolupament i execució de projectes transversals pels 9 ajuntaments que té al seu càrrec, qui serà l’encarregat de gestionar tots els aspectes administratius i organitzatius.
Mario Urrea, alcalde de Torrebesses i un dels promotors de la iniciativa, incideix en els objectius d’“Al poble hi ha de tot”. En primer lloc “és una manera de donar suport al teixit productiu del territori, ampliant els seus canals de distribució”. Però, sobretot, “impulsem el comerç local i facilitem als nostres veïns que puguin optar a una oferta més àmplia i comprar-la al seu poble mateix”.
Urrea remarca que “es tracta de pobles petits, que disposen només d’una o dues tendes, i amb un segment important de gent gran a la qual li resulta difícil desplaçar-se”. Els organitzadors volen posar en marxa el projecte abans de Nadal i d’assolir un mínim de 50 productes i serveis. També es preveu incorporar nous municipis, bàsicament micropobles amb poca infraestructura comercial. A més, aquesta “botiga virtual” funcionarà amb la possibilitat de fer la comanda tant presencialment a la tenda física com a través del telèfon mòbil del comprador.