El president de la Generalitat, Salvador Illa, va presentar la setmana passada el ‘Pla Responem’ amb el qual el Govern farà una “mobilització extraordinària de 1.500 milions d’euros” per donar resposta a la nova política d’aranzels imposada pels Estats Units. Un pla amb dos objectius: en primer lloc, “protegir i enfortir el teixit empresarial i agrícola de Catalunya i l’ocupació que genera” i, en segon lloc, “rellançar l’empresa catalana al món, per captar tantes inversions estrangeres com sigui possible”. “Tot el que no fem avui, ho pagarem demà”, va afirmar el president en una intervenció institucional davant els mitjans, on també va defensar que “és temps d’aliances” i d’actuar “coordinats per ser més forts i eficaços”, perquè “qui vulgui actuar en solitari no obtindrà l’èxit que es persegueix”. El president va cosntatar que el ‘Pla Responem’ és un pla “viu i obert, que s’anirà adaptant”, i que el Govern està “obert a tota col·laboració i a treballar amb tothom”, però tenint clar que “actuarem amb decisió i determinació”.
Entre les diferents propostes, el pla preveu l’activació de diferents línies d’ajut a fons perdut orientades especialment al sector agroalimentari, amb especial atenció als sectors de l’oli i el vi. També es destinaran recursos a impulsar la promoció internacional de les empreses catalanes i fomentar la multilocalització empresarial, amb ajuts que poden cobrir fins al 50% dels costos d’implantació en nous mercats.
Per altra banda, el Govern destinarà 20 milions d’euros a accions de promoció i campanyes de comunicació per reforçar la presència i el prestigi dels productes agroalimentaris catalans tant en mercats internacionals com al mercat local.
Aquestes actuacions inclouen una campanya estratègica als Estats Units per mantenir i consolidar la presència catalana en aquest mercat clau, així com iniciatives per dinamitzar el consum local, promoure la compra responsable i millorar la visibilitat dels productes catalans en comerços, plataformes digitals i en la contractació pública. A més, es preveu l’impuls de campanyes en altres mercats internacionals per continuar ampliant l’abast i el reconeixement de la producció agroalimentària del país.