Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Agents econòmics, socials i educatius reclamen un ”canvi de mentalitat” per fer de l’FP la primera opció per als joves

ARTICLES - ZONA 2

Unes 300 persones del sector del treball i l’educació s’han unit en el I Congrés de l’FP de Catalunya per demanar un canvi de mentalitat que situï la formació professional com la primera opció per als joves que acaben la secundària. Els experts han remarcat que els titulats en cicles tenen una inserció laboral més ràpida que els universitaris i han lamentat la situació de la formació professional a l’Estat. “A Espanya i a Catalunya tenim una demanda de professionals que el mercat no està cobrint. Som un dels països amb menys capacitat de dotar de titulats d’FP les empreses”, ha dit Antonio Cañete, el secretari general de Pimec, patronal que organitza les conferències. En la inauguració del congrés, el vicepresident del Govern, Pere Aragonès, ha afirmat que s’ha de promoure un canvi cultural perquè els cicles passin a ser “una opció central des del primer moment” per als estudiants de secundària i ha promès que la formació professional serà “prioritària” en els pressupostos catalans del 2020.
Aragonès també ha recordat que el 54% dels graduats troben feina al cap de nou mesos, una taxa d’inserció molt més ràpida que la dels estudiants universitaris. Aquest argument s’ha repetit en moltes intervencions i és que, tal com ha recordat el secretari general de Pimec, es necessiten especialistes de tota mena, des de noves professions tecnològiques vinculades a indústria 4.0 però també professions “amb una formació més bàsiques” com la instal·lació elèctrica o la neteja. “És una qüestió difícilment explicable amb una taxa d’atur del 10%”, ha afegit.

La millora de la formació professional és una qüestió “estratègica” per a l’economia ja que els països més innovadors i competitius del continent europeu tenen un sistema d’FP potent, ha assegurat el president de Pimec, Josep González. Durant el congrés, els experts han reivindicat que Catalunya necessita un model d’FP que actuï com a motor de competitivitat, generi ocupació de qualitat i se centri en la demanda del mercat, i no tant en l’oferta dels cursos. Héctor Santcovsky, director de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha comentat que l’actual distribució de centres i graus d’FP és “arbitrària” i no respon a la realitat del teixit productiu. Santcovsky també ha lamentat que el centre de formació de Martorell de formació professional “no acabi d’arrencar”.

Massa universitaris “frustrats” a l’Estat

D’altra banda, Joao Santos, el director adjunt de la unitat d’aprenentatge i formació adulta de la Comissió Europea ha posat en relleu les “mancances” del sistema d’FP espanyol, amb massa estudiants universitaris “frustrats” que després fan feines que requereixen una formació inferior. L’expert en formació professional ha assegurat que la situació dels universitaris sobrequalificats a l’Estat és “molt dolenta” en comparació amb la resta de països europeus i “s’ha agreujat” des del 2008.

Per revertir-ho, ha proposat incentivar els alumnes a triar primer cicles formatius i, un cop tinguin una professió més o menys definida, cursin graus universitaris, com passa en països com Suïssa, Dinamarca o Holanda, ha afirmat. “Saber no és suficient, has d’aprendre a fer, transformar el que saps en una cosa concreta”, ha explicat Santos.

Posar fi a l’abandonament prematur i augmentar el rendiment dels cicles

Un dels altres reptes que cal entomar en l’FP a Catalunya és l’abandonament prematur, que sovint es produeix perquè els estudiants troben feina. Per aquest motiu, el vicepresident Aragonès s’ha proposat augmentar els nivells de fidelització de l’alumnat i el rendiment acadèmic, que ara se situen en un 60% i un 49%.

La Conselleria d’Economia es planteja arribar a un 75% de rendiment acadèmic i a un 80% de fidelització de l’alumnat el 2022, “articulant alternatives que permetin compatibilitzar el cicle formatiu amb la feina”. També es proposen augmentar el percentatge d’estudiants que es fan FP Dual, que ara és del 20% i acostar-lo a la mitjana europea, del 30%.

El congrés, que s’emmarca i forma part de la Setmana Europea de la Formació Professional, ha comptat amb la col·laboració del Diplocat i del Centre d’Estudis Econòmics i Socials, i amb la resta d’agents socials, CCOO, UGT i Foment del Treball, com a comitè impulsor.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12