Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Salut inicia la vacunació contra la grip i la covid

La campanya començarà el proper 5 d’octubre de forma esglaonada, prioritzant inicialment les persones que viuen en residències, les persones a partir de 80 anys, les dones embarassades, els infants i el personal sanitari i sociosanitari

Durant la campanya 2025-2026 es van administrar a Catalunya 1.524.442 dosis de vacuna antigripal i 934.309 dosis de vacuna contra la covid

ARTICLES - ZONA 2

El Departament de Salut, a través de la Secretaria de Salut Pública, ha presentat aquest matí en roda de premsa les principals línies estratègiques de la campanya de vacunació contra la grip i la covid prevista per a la temporada 2026-2027, així com el balanç de la campanya 2025-2026. El dispositiu començarà el proper 5 d’octubre i es desplegarà de manera esglaonada amb l’objectiu d’assolir la màxima cobertura vacunal entre la població més vulnerable.

Enguany, Catalunya mantindrà la campanya conjunta de vacunació contra la grip i la COVID-19 per a les persones a partir dels 60 anys, tenint en compte l’epidemiologia, les vacunes disponibles, l’efectivitat vacunal i els recursos del sistema. Així doncs, a partir del 5 d’octubre, arrancarà la vacunació de les persones que viuen en residències, majors de 80 anys, dones embarassades, els infants dels 6 mesos als 4 anys i el personal sanitari i sociosanitari.

La segona fase s’iniciarà el 26 d’octubre amb l’obertura, amb cita prèvia, de la vacunació a la resta de grups: població major de 60 anys, grups de risc i professionals de serveis essencials. Al seu torn, la tercera fase es posarà en marxa a partir del 16 de novembre amb la vacunació sense cita prèvia d’aquests grups als centres d’atenció primària.

Tal com es va realitzar la temporada anterior, el secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, ha recordat que «l’objectiu és concentrar el màxim d’activitat vacunal entre l’inici de la campanya i el 18 de desembre«, tot i que, com cada any, les vacunes continuaran estant disponibles als centres fins a la finalització del calendari epidemiològic, aproximadament a finals de març.

Com a novetat d’aquesta campanya, les agendes per demanar cita s’han obert de manera anticipada i esglaonada a partir del 27 de juliol. Aquest fet ha permès que ja hi hagin registrades actualment més de 120.000 persones amb cita programada per vacunar-se. En aquest sentit, Fernández ha incidit en que la cita prèvia «és el mecanisme més adient per a totes aquelles persones que es vulguin vacunar».

Per tal de demanar dia i hora per a les vacunes cal sol·licitar-ho a través de La Meva Salut, preferentment, a l’apartat de ‘Cites’, clicant a ‘Cites i consultes d’atenció primària’ i triant l’opció ‘Vacunació’. La cita prèvia també es pot demanar al web de programació citasalut.gencat.cat o bé posant-se en contacte directament al centre d’atenció primària (CAP) de referència.

Les prioritats estratègiques de la campanya de vacunació

Entre les prioritats estratègiques, Salut reforçarà la vacunació als centres sanitaris, mantindrà per tercera temporada el conveni amb el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya per promoure la recomanació de la vacunació, i impulsarà la implicació del personal sanitari mitjançant la coordinació amb col·legis professionals i societats científiques.

Així mateix, es preveu ampliar la difusió de la campanya a l’entorn laboral a través dels serveis de prevenció de riscos laborals, promoure accions específiques adreçades al col·lectiu docent en col·laboració amb el Departament d’Educació, i reforçar la participació dels ajuntaments i les entitats del món local en la promoció de la vacunació.

Per a la propera temporada s’utilitzaran vacunes adaptades a les soques circulants tant de la grip com de la covid. En el cas de la grip, d’acord amb les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut per a la temporada 2026-2027 a l’hemisferi nord, s’han actualitzat els tres components de les vacunes trivalents respecte de la temporada anterior. En el cas de la covid, l’Agència Europea de Medicaments ha recomanat actualitzar la composició antigènica de les vacunes autoritzades per a la campanya 2026-2027 amb la variant XFG del SARS-CoV-2.

En aquest sentit, Montse Martínez, cap del Servei de Medicina Preventiva de la Secretaria de Salut Pública, ha recomanat immunitzar-se «el més aviat possible i administrar les dues vacunes en el mateix acte vacunal i en dos braços diferents». Martínez ha recordat que l’objectiu principal de la campanya és protegir la població de les conseqüències d’ambdues malalties, especialment les persones més vulnerables. «Les vacunes salven vides i és especialment important que les persones incloses en les recomanacions es vacunin contra la grip i la Covid-19», ha conclòs.

Balanç de la temporada 2025-2026

Durant la campanya 2025-2026 es van administrar un total d’1.524.442 dosis de vacuna antigripal i 934.309 dosis de vacuna contra la covid, segons les dades del Sistema d’Informació de Vacunes de Catalunya (SIVAC) disponibles a 15 de març de 2026.

En el cas de la grip, aquestes xifres suposen un increment de 112.517 dosis respecte de la temporada anterior, en què se’n van administrar 1.411.925. Pel que fa a la covid, es van administrar 16.913 dosis menys que en la campanya 2024-2025, en què es van registrar 951.222 dosis.

Les dades de cobertura mostren una evolució positiva en la vacunació antigripal, trencant així la tendència descendent de les dues temporades anteriors amb una cobertura per a les persones incloses en les recomanacions del 39,6% a Catalunya i un increment aproximat d’un punt i mig percentual respecte de les dues campanyes anteriors. En la població infantil (6-59 mesos) es va assolir una cobertura del 43,3%, 7,5 punts percentuals més que l’any anterior. La cobertura de vacunació contra la covid va situar-se en el 28,5%.

La vacunació continua sent clau per reduir complicacions

La temporada epidemiològica de grip 2025-2026 va caracteritzar-se per unes taxes d’incidència superiors a les observades en temporades anteriors, amb un impacte especialment destacat en els infants menors de 14 anys, i per un pic epidèmic que es va produir abans que en temporades prèvies. Tot i aquesta major incidència, les taxes d’hospitalització van mantenir-se en nivells similars als de la temporada anterior i inferiors als registrats durant la temporada 2023-2024, si bé han continuat sent més elevades en les persones a partir dels 60 anys.

Les estimacions de la efectivitat de la vacuna disponibles, indiquen una efectivitat significativa de la vacuna contra la grip A en visites ateses, especialment en infants i adolescents. Aquestes dades reforcen la importància de mantenir la vacunació anual com una eina essencial per reduir consultes mèdiques, hospitalitzacions i complicacions associades a la grip.

Per la seva banda, Blanca Camallonga, infermera especialista en Infermeria Familiar i Comunitària del CAP Roger, ha recordat la importància de la vacunació «al llarg de la història de la medicina i la infermeria». «La vacuna pot marcar la diferència a l’hora d’evitar una complicació molt més greu que descompensi una patologia crònica de la qual no siguem conscients», ha sostingut.

Al seu torn, Enric Ollé, portaveu de la Federació d’Associacions de Persones Grans de Catalunya (FATEC), ha reivindicat la salut com una de les principals preocupacions de la gent gran com a col·lectiu especialment vulnerable. «Cada any m’he vacunat de la grip i de la covid i tinc molt clar que aquesta és la solució per cuidar la meva salut i la del meu entorn», ha afirmat.

La circulació dels virus respiratoris es manté en nivells baixos

En el moment actual, el rinovirus és el virus respiratori més circulant, present en el 31,2% de les mostres, seguit del SARS-CoV-2, amb un 20%. En la població pediàtrica, el SARS-CoV-2 és el virus més detectat, en el 15,4% de les mostres analitzades amb multitest, seguit de la grip A, amb un 5%. Tot i això, la covides manté en nivells baixos de transmissió i no s’han observat canvis moleculars rellevants en les soques de SARS-CoV-2 circulants.

Aquest increment estival, descrit des de la temporada 2023-2024, s’ha produït enguany més tard que en temporades anteriors i podria haver-se vist lleugerament afavorit pel final de l’estiu i l’inici del curs escolar. Des de la temporada 2024-2025, aquests augments han tingut una repercussió molt poc significativa en els ingressos hospitalaris.

La incidència estimada de la grip també se situa per sota del nivell basal, amb 15 casos per 100.000 habitants (interval: 3-27). A principis d’agost, la xarxa de vigilància sentinella va detectar un increment que es va mantenir durant aproximadament tres setmanes i va assolir una incidència màxima estimada de 51 casos per 100.000 habitants (interval: 21-81), encara per sota del nivell basal.

Sobre aquesta qüestió, Albert Moncada, subdirector de Promoció de la Salut de la Secretaria de Salut Pública, ha recalcat que de cara a la present temporada «la grip continuarà sent el virus que més càrrega de malaltia comporta entre els virus respiratoris», d’acord amb la tendència de l’hemisferi sud. Per aquest motiu, Moncada ha insistit en la vacunació «com la principal mesura preventiva disponible per reduir el risc de malaltia greu, complicacions i hospitalitzacions».

Aquest fenomen també es va observar en altres regions i països europeus. L’estudi molecular de les soques circulants a Catalunya va identificar la variant K del subtipus A(H3N2), que ja havia circulat al país la temporada anterior i posteriorment a l’hemisferi sud. Per tant, es considera probable que l’increment puntual estigués relacionat amb l’arribada de casos procedents de l’hemisferi sud durant el període estival. La repercussió en els ingressos hospitalaris va ser molt poc significativa.

Pel que fa al virus respiratori sincicial (VRS), la xarxa de vigilància sentinella no n’ha notificat cap cas en els darrers onze mesos.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8