Unió de Pagesos (UP) ha convocat pel 14 d’octubre una protesta a Barcelona amb tot el sector per la situació actual que qualifiquen “d’insostenible” per fer viable les explotacions. La coordinadora nacional del sindicat, Raquel Serrat, va dir que “hi ha ganes” de posar de manifest el malestar i va explicar que la mobilització es farà a peu i amb tractors en tres punts: al davant del Departament d’Agricultura, a la plaça Sant Jaume al Palau de la Generalitat i a la seu de la delegació del govern espanyol. UP traslladarà dijous al conseller Òscar Ordeig una proposta per destinar ajuts directes a través del Fons de Contingència amb un vàrem entre els 8.000 i 17.000 euros per agricultor per tal de compensar l’augment de costos de producció.
Serrat va destacar que el sector ha anat encadenant “una crisi darrere l’altra” i, per tant, ha definit la situació com un “problema estructural” que “posa en risc la sobirania alimentària del país”. Segons UP, dependre d’un model basat en les exportacions i les importacions a Catalunya, converteix l’alimentació en una “arma de guerra”.
Pel sindicat, l’encariment imparable de costos per les guerres d’Ucraïna i el Pròxim Orient (gasoil, energia, pinsos i fertilitzants), la competència exterior, les alteracions en la producció pel canvi climàtic, les malalties ramaderes i els danys de la fauna salvatge són els factors que no permeten uns preus remuneradors per al sector. La davallada d’afiliats al sector agrari entre el 2000 i el 2026 ha estat del 45,93%, segons dades de la Seguretat Social.














