AGÈNCIES
Madrid
El govern espanyol invertirà 5.000 milions d’euros en les mesures que inclou el decret per a fer front al conflicte a l’Orient Mitjà, aprovat ahir en un Consell de Ministres extraordinari.
Tal com va explicar el president espanyol, Pedro Sánchez, el pla inclou una reducció “dràstica” de la fiscalitat energètica amb mesures com la rebaixa de l’IVA del 21% al 10% en l’IVA dels carburants, l’electricitat i el gas.
L’executiu estén fins a desembre de 2026 el bo social elèctric i reforça el tèrmic; bonifica el 80% dels peatges a les indústries exposades i ofereix una ajuda directa de 20 cèntims pel litre de combustible al sector agrícola. La rebaixa de l’IVA a la gasolina es traduirà en 20 euros d’estalvi per dipòsit de cotxe mitjà.
El pla contempla 80 mesures agrupades en dos eixos: un conjuntural per a pal·liar els efectes immediats del conflicte i protegir els sectors més exposats i un estructural per poder continuar amb la política de descarbonització i electrificació de l’economia espanyola, tal com ha detallat el president.
Pel que fa a l’electricitat, l’executiu proposa una baixada dels impostos del 60% gràcies a la reducció de l’IVA de la llum i el gas, la suspensió temporal de l’impost sobre el valor de la producció elèctrica i la reducció del 5% al 0,5% de l’impost especial sobre l’electricitat. També hi haurà una disminució de l’impost al consum pel gas natural, la llenya i els pèl·lets.
En matèria de subministrament elèctric, l’executiu espanyol va acordar prohibir els talls en les llars més vulnerables i estendre fins a desembre de 2026 el bo social elèctric, així com “reforçar de forma substantiva” el bo tèrmic.
L’executiu també va acordar prohibir a les empreses que rebin ajudes públiques acomiadar als treballadors per raons econòmiques en el context d’aquesta crisi.
Descarbonització
El decret llei incorpora altres mesures per “continuar” amb la política de descarbonització impulsada pel govern. El paquet aprovat inclou l’entrada en vigor d’un conjunt “massiu” de deduccions de l’impost de la renda per la instal·lació de plaques solars, punts de recàrrega i bombes de calor. Sánchez va concretar que les mesures beneficiaran 20 milions de llars i 3 milions d’empreses i va recordar que el paquet s’ha consensuat amb agents socials i grups parlamentaris, a qui va aprofitar per demanar el suport per convalidar-lo.
“El decret impedirà que els efectes d’aquesta guerra il·legal arribin a Espanya, però intentarem que les conseqüències siguin menys erosives”, ha conclòs el president.
Dos decrets
Sánchez ha comparegut en roda de premsa després d’un Consell de Ministres accidentat en què -en un principi- els ministres de Sumar han amenaçat de plantar per la negativa del PSOE a incloure en l’acord les seves mesures d’habitatge.
La reunió havia de començar a les 09:30 h, però Yolanda Díaz i la resta de representants de Sumar s’han negat a participar-hi fins a les 11:00 h, quan -prèvia negociació directa entre Sánchez i Díaz- s’han començat a obrir vies de solució.
Finalment, les dues parts de l’executiu han decidit aprovar dos decrets. El primer inclou les rebaixes fiscals als carburants i mesures destinades als sectors que reben l’impacte directe del conflicte a l’Orient Mitjà, com el transport, l’agricultura i la pesca. Aquest decret també recull la petició de Sumar pel que fa als marges empresarials.
El segon decret, amb menys possibilitats de prosperar quan se sotmeti al Congrés, incorpora les mesures d’habitatge que demanava la formació de Yolanda Díaz, amb la pròrroga dels contractes de lloguer com a mesura estrella.
Resta transcendència al xoc amb Sumar: “És safareig”
En la seva compareixença, Sánchez ha restat transcendència al xoc entre el PSOE i Sumar. “Entenc que el safareig és molt rellevant”, ha dit, però el debat intern “forma part de la política del segle XXI”. Segons Sánchez, el diàleg entre socis és “un actiu” de l’executiu de coalició.
El mateix pel que fa a la durada de la reunió. Sánchez fins i tot ha ironitzat sobre la qüestió a preguntes de la premsa: “desconeixia que existís una previsió d’hores del Consell de Ministres. Tenim Consells de Ministres que duren més o menys, però l’important és el paquet de mesures de 5.000 milions d’euros”.
A més, ha recordat que el seu executiu està en minoria al Congrés i ha d’incorporar les mesures proposades pels socis, els agents socials i els sectors implicats.
Demana “responsabilitat” als grups
En aquest marc, ha insistit a demanar “responsabilitat” als grups parlamentaris perquè aprovin els decrets quan se sotmetin al Congrés. En tot cas, ha aclarit que el decret de rebaixes fiscals anirà al ple de la cambra el pròxim dijous, mentre que el paquet de mesures sobre habitatge que defensa Sumar encara no té data.
Promet que l’Estat “sortirà millor” d’aquesta crisi
Sánchez ha admès que malgrat les mesures aprovades, la guerra de l’Orient Mitjà afectarà l’economia espanyola i les butxaques dels ciutadans. “Ningú sap com evolucionarà aquesta crisi, no sabem si durarà dies, mesos o anys, però els seus efectes seran greus”, ha admès.
Però ha recordat als ciutadans que poden tenir “la certesa” que l’Estat “està més ben preparat que altres països europeus per afrontar “el xoc energètic derivat de la guerra a l’Iran”.
“Si altres poden resistir, nosaltres resistirem encara millor”, ha afirmat tot recordant que l’Estat ha fet els deures en transició energètica i depèn menys del petroli i el gas.
Més recursos, si calen
A més, el president espanyol ha promès que el seu executiu “mobilitzarà tots els recursos necessaris per protegir els ciutadans, ajudar les empreses i la indústria espanyola”, igual que durant la pandèmia i l’inici de la guerra d’Ucraïna.
La tercera promesa de Sánchez és que Espanya “sortirà més forta d’aquesta crisi” igual que de les altres. “El govern com saben, fa mesos que es prepara per aquesta eventualitat, sabem què cal fer i cada pas servirà per avançar cap a un futur millor amb més justícia social”, ha dit.
Pressupostos generals
Sánchez també ha insistit que el seu govern “presentarà els pressupostos generals de l’Estat”, però ha assegurat que ara “l’important” és donar resposta a l’impacte del conflicte sobre l’economia espanyola.
Els ajustos en energia es desactivarien al mes de juny
Les mesures fiscals incloses al paquet es desactivaran al juny si la inflació dels productes energètics puja menys d’un 15% a l’abril, segons van detallar fonts del Govern. de l’impost d’hidrocarburs o la suspensió de l’impost de generació elèctrica. Les mesures estaran en vigor, en principi, fins al 30 de juny, però es podrien desactivar abans perquè el decret inclou una clàusula de desactivació.
L’OCU torna a insistir amb baixar l’IVA dels aliments
L’Organització de Consumidors OCU ha detectat una pujada de la cistella de la compra de l’1,53% en els últims 30 dies, l’encariment més important des del juny, que reflecteix “els primers efectes de la pujada de carburants i energia com a conseqüència de la guerra”, i insisteix a baixar l’IVA d’aliments, com reclama des de fa dies.
Les mesures del Govern
Electricitat
– Rebaixa de l’IVA, que passarà del tipus general (21%) al reduït (10%).
– Suspensió temporal de l’impost de generació elèctrica, ara del 7% i que paguen les companyies.
– Rebaixa de l’impost especial sobre l’electricitat, una figura fiscal que paguen els consumidors i que passarà del 5,11% actual al tipus mínim del 0,5%.
Gas
– Reducció del 21% al 10% de l’IVA del gas natural, els ‘pellets’ i llenya.
– Congelació del preu màxim de venda del butà i propà.
Carburants
– Rebaixa del 21% al 10% de l’IVA de gasoil, gasolina i hidrocarburs i la rebaixa de l’impost d’hidrocarburs, fins al mínim permès a la Unió Europea (UE), fet que suposarà una rebaixa efectiva de fins a 30 cèntims per litre de combustible i uns 20 euros per dipòsit per a un cotxe mitjà.
Sectors afectats
– Bo social elèctric: Millora del descompte per a col·lectius vulnerables (del 42,5%) i per a vulnerables severs (del 57,5%), fins a finals d’any.
– Bo social tèrmic: Increment de lajuda mínima a 50 euros.
– Garantia de subministrament daigua i energia.
– Ajuda directa abonada per l’Agència Tributària i les administracions forals de 20 cèntims per litre de gasoil professional a transportistes, agricultors, ramaders i pescadors i ajut equivalent per a la compra de fertilitzants.
– Dotar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) de noves capacitats de supervisió i sanció perquè s’investigui i es castigui amb duresa els que utilitzin les ajudes per enriquir-se.
– Es bonifica en un 80% els peatges elèctrics de transport i distribució per a tota la indústria electrointensiva, cosa que les permetrà estalviar 200 milions d’euros.
– S’amplia en 300 milions d’euros la línia de crèdits ICO-MAPA-SAECA de subvenció de crèdits per facilitar l’accés al finançament al sector agroalimentari i pesquer.
Electrificació i renovables
– Deduccions a l’IRPF per a la instal·lació de plaques solars, punts de recàrrega i bombes de calor, la posada en marxa de noves ajudes per a la climatització d’edificis o l’agilitació a la instal·lació d’energies renovables.
– Reforç de l’autoconsum, estenent de 2 a 5 quilòmetres la distància màxima entre la generació i el consum, així com habilitant les entitats locals a promoure noves modalitats i comunitats energètiques.
– S’augmenta la capacitat d’emmagatzematge elèctric, mitjançant bateries, es declara d’utilitat pública del bombament hidroelèctric i se n’impulsen les renovables.
– Major flexibilitat per llei als contractes de subministrament energètic, per a empreses i autònoms.
– Deduccions a l’IRPF del 15% per a la compra de vehicles elèctrics i endollables.
– A l’impost de societats, es recull llibertat d’amortització per a inversions en renovables que substitueixin equips fòssils. També s’habilita els ajuntaments a bonificar fins a un 50% l’IBI per als que hagin instal·lat sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric d’energies renovables, juntament amb la bonificació de fins al 95% per a les obres i instal·lacions d’aquests sistemes.
Mesures laborals
– Prohibició de l’acomiadament a les empreses que rebin ajuts públics relacionats amb els efectes econòmics de la guerra al Pròxim Orient.
– Impuls a l’entrada en vigor dels plans de mobilitat sostenible, i estaran obligades a tenir totes les empreses de més de 200 persones treballadores o 100 per torn, per facilitar els desplaçaments de la seva plantilla al centre de treball.
Mesures en habitatge
– Congelació temporal dels preus del lloguer.
– Pròrroga de dos anys dels contractes de lloguer que acaben entre aquest 21 de març i el 31 de desembre del 2027, van informar fonts de Sumar.













