“Aquest acord ha estat fruit de l’entesa, del diàleg i del convenciment per garantir la governabilitat de Tàrrega”. Junts i la CUP van signar ahir el pacte de govern que tornarà a fer alcaldessa Rosa Maria Perelló, qui ja va ocupar el càrrec entre el 2011 i el 2019, i que unirà les dues formacions al capdavant del consistori targarí fins al final de la legislatura, l’any 2027. La municipalització de l’aigua i del Teatre Ateneu són dos dels punts que inclou el pacte. Tot i la marcada distància ideològica que els separa, els dos partits van apel·lar a “la confiança, la lleialtat i la transparència” per presentar una moció de censura i desbancar l’actual alcaldessa, Alba Pijuan, que actualment governa amb minoria amb l’únic suport del PSC després de la sortida dels anticapitalistes a l’estiu per desavinences sobre la gestió de l’aigua al municipi i l’incompliment “d’acords estructurals”.
La moció de censura, que es va registrar ahir i es debatrà i votarà en un ple el 18 de març a les 12.00 hores, arriba després que Pijuan no superés la moció de confiança a la qual es va sotmetre el passat 25 de febrer per aprovar els pressupostos i, en conseqüència, s’obrís el període d’un mes per tal que l’oposició presentés una moció de censura amb un candidat alternatiu. Amb la candidata sobre la taula, el nou govern liderat per Perelló recuperarà la majoria, ja que sumarà onze dels disset regidors (8 de Junts i 3 de la CUP), mentre que l’actual en té sis (5 d’ERC i 1 del PSC).
Perelló va explicar que volen compartir el lideratge de la ciutat amb l’objectiu de millorar els serveis i la comunicació entre la ciutadania i el consistori. Sobre el pacte, Perelló va remarcar que “l’entesa es treballa cada dia, no es compra. Per poder-la tenir només falta una cosa: voluntat”, tot afegint que aquesta voluntat i predisposició ha estat present en totes les reunions prèvies abans de la signatura de l’acord. El nou govern recuperarà la majoria, ja que sumarà onze regidors (8 de Junts i 3 de la CUP), mentre que l’actual governa en minoria amb sis (5 d’ERC i 1 del PSC).
La portaveu de la CUP, Laia Recasens, que es convertirà en la nova primera tinent d’Alcaldia, va explicar que després de sortir del govern el passat mes de juliol i veure que les negociacions amb l’anterior executiu no prosperaven, “ens hem vist amb l’obligació de fer una passa endavant per poder continuar treballant en el nostre programa i les nostres propostes d’esquerra”. Recasens va defensar que “la distància ideològica queda superada amb l’acord que hem signat”, un document “per seguir-lo i per complir-lo” que inclou compromisos concrets com la inversió de més de mig milió d’euros en polítiques d’habitatge, la municipalització del Teatre Ateneu, encomanar un nou estudi sobre la municipalització de l’aigua o la creació de la nova regidoria de llengua, va destacar Recasens.
Perelló va explicar que en virtut de l’acord, la CUP recuperarà les regidories que ocupava abans d’abandonar el govern (serveis municipals, transició energètica, habitatge, participació, cultura i llengua) mentre que Junts es repartirà les restants (alcaldia, urbanisme, feminismes, acció social, comerç i gestió econòmica). Entre les prioritats del nou executiu hi ha la millora de serveis públics, amb plans de manteniment i accessibilitat, acabament de l’enllumenat LED, mobilitat sostenible, ampliació del parc públic d’habitatge i rehabilitació de l’existent o treballar en la construcció de la nova Escola Oficial d’Idiomes. També es vol impulsar una plataforma de comerç electrònic local i crear més espais de participació ciutadana i cultural.
L’acord consta de cinc punts, un dels quals fa referència a la voluntat de les dues formacions d’elaborar uns pressupostos que responguin als acords el més aviat possible per desencallar les inversions i subvencions. La distribució de les tinences d’alcaldia serà la següent: Laia Recasens ostentarà la primera, Emili Gilabert, la segona, Miquel Nadal, la tercera, Marta Torre, la quarta i Maria Teresa Arbonés, la cinquena.














