La 30a edició de l’Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, organitzada per l’Ajuntament de Lleida, va arribar ahir a l’equador amb una jornada marcada per la masterclass de la directora irlandesa Nora Twomey, Premi Honorífic d’aquesta edició.
La Sala Leandre Cristòfol de la Llotja es va omplir per escoltar la cofundadora de Cartoon Saloon, la productora nominada cinc vegades als Oscars. Twomey va compartir amb el públic el seu procés creatiu i la seva manera d’entendre l’animació com a eina per explicar històries amb profunditat emocional i compromís social.
La cineasta va destacar que al llarg de la seva trajectòria ha après “més dels errors que dels èxits” i va reivindicar la importància del treball col·lectiu com a base de qualsevol projecte.
La directora també va subratllar la importància de construir una identitat pròpia com a estudi, i va explicar com a Cartoon Saloon van trigar anys a trobar una veu diferenciada. Va defensar la necessitat d’explicar “històries valentes, explicades amb bellesa”, encara que això impliqui assumir riscos estètics i narratius.
La jornada també va comptar amb la xerrada ‘En construcció: Viva Carmen’, amb Sébastien i Isabelle Laudenbach, en què Sébastien Laudenbach, una de les veus més singulars de l’animació europea contemporània, va presentar per primera vegada a Espanya aquest projecte, una adaptació lliure de l’òpera Carmen des del punt de vista dels infants.
Ron Dyens, productor guanyador de l’Oscar per ‘Flow’, va presentar una retrospectiva dels curtmetratges més emblemàtics de la productora francesa Sacrebleu Productions. La productora ha estat un referent de l’animació independent gràcies a una filmografia que combina risc formal, poesia visual i narrativa audaç.
D’altra banda, entre les projeccions més rellevants de la jornada, ahir es va poder veure el llargmetratge ‘Olivia y las nubes’, una proposta que combina fantasia i introspecció amb una aposta visual singular, i que va captivar el públic per la seva sensibilitat i originalitat formal.
Els assistents també van poder gaudir de la sessió Maternitats dissidents, amb una selecció de set curtmetratges que qüestionen els imaginaris tradicionals sobre la maternitat amb experiències diverses i mirades alternatives.
La jornada es va tancar amb l’Animac de Nit al Cafè del Teatre, on l’escenògraf Marc Salicrú va presentar l’espectacle ‘Breu inici d’aproximació al trajecte pel trajecte’.













